Geleend geld aan familielid niet terugbetaald

schumifx
Topic Starter

Geleend geld aan familielid niet terugbetaald

#1 , 16 mar 2013 15:56

Ik heb geld geleend aan mijn neef om 2 Iphones aan te kopen. Bedoeling was deze door te verkopen. Dit is reeds meer dan een half jaar geleden. Na vele malen te vragen naar de stand van zaken en terugbetaling, heeft hij toegegeven dat het geld vastzit ivm de aankoop van een huis. Op mijn vraag naar een afbetalingsplan krijg ik geen antwoord. Kan ik hiermee naar de vrederechter stapen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 16 mar 2013 21:52

Welk bewijs van uitlening hebt u ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

schumifx
Topic Starter

#3 , 17 mar 2013 01:15

Ik heb het bewijs van overschrijving en een email waarin hij verklaard in de schuld te zijn gegaan.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2013 14:02

U bedoeld u het het bewijs van een overschrijving naar uw neef van een bepaald bedrag?
Staat er ook een reden bij?
Zoniet, hebt u een geschreven document waarin uw neef schrijft dat hij dat geld heeft gekregen om iets te kopen en dat hij het geld daarna diende terug te betalen?
een email waarin hij verklaart 'in schuld te zijn gegaan'? wat wil dat zeggen??

schumifx
Topic Starter

#5 , 17 mar 2013 17:13

Ja een email met daarin dat hij mijn spaarcenten gebruikt heeft zonder te vragen, dat hij me zal terugbetalen (bedrag + winst).

freelance

#6 , 17 mar 2013 23:39

Eerst aangetekend in gebreke stellen .
De situatie klaar en duidelijk op papier zetten :datum / uw naam / naam en adres neef / op datum x/x/x som x € geleend van u , waarvan bewijs e-mail op datum van ... en overschrijving op rekening van ( neef) van uw rekeningnummer xxx op datum van x/x/x .
" Na herhaaldelijke vraag om terugbetaling , steeds maar uitvluchten " .
U vraagt terugbetaling volledige som tegen datum x/x/x op uw rekening xxx .
Deze aanmaning geldt als minnelijke invordering , zonder te verzaken aan uw rechten om de zaak langs gerechtelijke weg in te vorderen , waarbij tegenpartij zich zal horen veroordelen tot het betalen van de gerechtelijke intresten , en kosten van het geding .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

schumifx
Topic Starter

#7 , 18 mar 2013 00:43

Ok van harte bedankt!

de reden

#8 , 18 mar 2013 03:38

Kan ik hiermee naar de vrederechter stapen?
om hoeveel gaat het ?

probeer een poging tot minnelijke schikking is volledig gratis en je hebt geen advocaat nodig , gewoon naar de griffie van het vredegerecht een documentje gaan invullen

je hebt de centen overgeschreven en hij heeft ze gebruikt zonder te vragen , das toch een beetje raar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Xastheron

#9 , 18 mar 2013 14:08

"2 iPhones": ik raam de kost op een €1200? Vredegerecht is dus nog steeds bevoegd.

Franciscus

#10 , 18 mar 2013 14:09

Daarom mijn vraag wat staat er in de rubriek mededeling op de overschrijving?
Daar begint al het verzamelen van het bewijs.

eylis

#11 , 18 mar 2013 14:46

wat een bizar verhaal, geld lenen om 2 i-phones te kopen en dan te verkopen en dan blijkt dat geld gebruikt te zijn voor de aankoop van een huis...
Waarom zou je een neef held lenen om iets nieuws te kopen en dan weer te verkopen? Daar win je toch niets mee?
en dan die smoes: tzit vast in de aankoop van een huis.
ik zou proberen de Familiedruk wat op te voeren, denk ik.
Want dit ruikt echt naar vreemde zaakjes.

de reden

#12 , 18 mar 2013 20:11

"2 iPhones": ik raam de kost op een €1200? Vredegerecht is dus nog steeds bevoegd.
dat wel, maar moet er voor een dergerlijk bedrag geen schriftelijke overeenkomst zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus

#13 , 18 mar 2013 21:40

Daarom MOET in de omschrijving van de storting best al vermeld zijn dat het een lening betreft EN ook de reden WAARVOOR.
Dan volgt de mail waarop de neef zegt dat hij geld heeft ONTVANGEN maar dat voor iets anders gebruikt.

Terug naar “Archief”