Opstalrecht = afstand van recht van natrekking?

Amber
Topic Starter

Opstalrecht = afstand van recht van natrekking?

#1 , 06 nov 2007 23:32

Graag meer info:
Onze situatie: mijn vriend heeft een bouwgrond, wij zoeken nu samen een huis te bouwen op zijn grond. We zijn hiervoor al naar een aantal notarissen geweest.
Iedereen vertelde ons dezelfde mogelijkheden: huwelijik, ik die een deel van de grond zou overkopen, niets (waardoor ik enkel recht heb op financiele vergoeding en niets fiscaal zou aftrekken) , opstelrecht (voor 50 jaar mede-eigenaar van de woning).
De laatste notaris kwam echter met een ander (en volgens hem goedkoper) voorstel: afstand van recht van natrekking.

Zoals ik zijn uitleg hoor lijkt dit hetzelfde te zijn als opstalrecht.... maar waarom heeft de rest hier niet over gesproken en... hoe komt dat er zo een groot prijsverschil is.....
We zijn even de kluts kwijt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 nov 2007 20:16

Het recht van opstal betekent: A heeft het recht iets te bouwen op grond van B.

Afzien van het recht van natrekking betekent: B, eigenaar van de grond, wordt geacht ook eigenaar te zijn van alles wat op de grond staat (oud en nieuw), tenzij hij afziet van dat recht in het voordeel van A.

Het resultaat is inderdaad hetzelfde; ook de registratie beschouwt dat als hetzelfde.

Je moet natuurlijk zien wat er gebeurt bij overlijden van één van de 2:
* als de eigenaar van de grond blijft leven, zal die samen met de kinderen een 1/2huis erven
* als de eigenaar van de grond overlijdt, zal de andere samen met de kinderen 1/2 huis erven én de volledige grond.

Het ideaal is altijd de mainstream volgen: huwelijkvermogenrecht en erfrecht bieden zeker goedkope oplossingen. Afwijkingen (huwelijkscontracten, testamenten, ..; worden meestal financieel afgestraft).

Amber
Topic Starter

#3 , 08 nov 2007 20:32

bedankt voor je antwoord!

Voor mij is dan nog 1 ding een beetje onduidelijk, aangezien recht van opstal en afstand van recht van natrekking eigenlijk op hetzelfde neer komt (beide eigenaar van de woning waardoor fiscaal aftrekbaar) waar zit dan het notarieel (financieel)verschil:
De eerste notaris vroeg 1000 euro voor het opmaken van document rond opstalrecht. De andere notaris (die wist dat we bij een andere notaris al info hadden gehaald) zei afstand van recht van natrekking te nemen wat zou neerkomen op 50 euro om het document op te stellen.

Iemand hier een verklaring voor?
Of heeft opstelrecht of afstand van recht van natrekking toch nog andere gevolgen: fiscaal, wettelijk,...

Stel dat we niet trouwen: kunnen we dan bijvoorbeeld in een samenlevingsovereenkomst laten opmaken dat we niet 50jaar (duur van contract)maar levenslang beide eigenaar blijven?
Wat zijn de nadelen of voordelen hiervan in vergelijking met trouwen?

Reclame

Terug naar “Archief”