Emigreren of niet?

wmj05
Topic Starter

Emigreren of niet?

#1 , 05 apr 2013 10:13

De situatie is als volgt:

ik, mijn vrouw en dochter 6 maanden hebben ons oog laten vallen op een hotel in Belgie, naast de aankoop zullen we het ook uitbaten. Momenteel wonen en werken wij in NL en zijn Nederlanders. Per 1 september is het idee om het Hotel over te nemen.

Wat zijn de logische stappen om te nemen?

Emigreren ja/nee
Belasting?
Paspoort?
verzekeringen?

Ik hoor graag een reactie en misschien weet iemand een site waar een en ander wordt toegelicht,

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2013 11:27

Dit al eens lezen
http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingenrecht/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://diplomatie.belgium.be/nl/Beleid/ ... /migratie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als u hier komt wonen dient u zich in te schrijven in de gemeente.
In Nederland heeft men ook een identiteitskaart.
Dus daarmee gaat u naar de gemeente.
U kan op voorhand al vragen welke documenten men nog nodig heeft ( geboortebewijs - bewijs gezinssamenstelling -rijbewijs) lijken me al nuttig.
U kan uw rijbewijs ( indien model Europa) laten registreren in de gemeente. U hoeft geen Belg RB meer te vragen.
Het dient wel ingeschreven te worden. Bij verlies kan u dan een duplicaat in België bekomen anders zal u voor het RB terug naar uw vroegere gemeente in Ned moeten.
U krijgt hier wel ( mits betaling) een Belgische identiteitskaart EU onderdaan.

Als u een auto meebrengt dan moet die ( indien van particulier) binnen de 6 maanden ingevoerd, gekeurd en ingeschreven worden bij de dienst inschrijving voertuigen en krijgt u een Belgische nummerplaat.

PS krijgen wil in België zeggen betalen.
U behoud gezien u Nederlander bent wel uw nationaliteit en dus ook uw paspoort ( reispas)

nederlandse

#3 , 25 mei 2013 16:22

dit is mijn situatie ;
ik ben als nederlandse in belgie gaan samen wonen van 2005, maar zijn sedert niet meer samen sta er volledig alleen voor en viel toen ook zonder inkomsten ik kreeg toen de mogelijkheid terug naar nederland te gaan maar deed het niet ergens in de hoop toen toch mn ex terug te kunnen krijgen.. nu ondertusse een jaar later is me dat niet gelukt maar kwam steeds de verkeerde tegen.. mijn familie woont nog in nederland en heb al vaak grote heimwee gehad.. maar omdat ik in de tijd hier in belgie bleef, en zonder inkomsten kwam te zitten heb ik hard gezocht naar werk en dat is me ook gelukt.. ik heb een contract van onbepaalde duur en dacht zo toch gelukkig te worden in belgie maar de heimwee word steeds groter en ik mis mn familie enorm hard nu ben ik aan het denken toch terug naar nederland te gaan maar wat zou ik moeten doen? ik ben hier bezig met een schuldbemiddelaar want in de tijd dat ik samen was met mn ex heeft die alles op mijn naam zette zonder iets te batalen,
en ik zelf geen overzicht had op de papieren gaan die schulden mee over naar nederland of niet?
ik heb ook ondervonden dat mijn nederlands paspoort ongeveer een jaar is vervallen..
hoe zou ik er in nederland achter kunnen kome of ik recht heb op een uitkering en later tot werk?.. had zelf vroeger de wajong uitkering maar das langer als 5 jaar geleden..(in nederland)
ps:
dit is mn eerste keer dat ik ier een berichtje op plaats en zou niet weten hoe het werkt en of iemand mij mss een zinnig antwoord hierop kan geven en of ik het op de juiste manier doe
Alvast bedankt! met vriendelijke groeten

Reclame

Jabo

#4 , 25 mei 2013 21:21

De situatie is als volgt:

ik, mijn vrouw en dochter 6 maanden hebben ons oog laten vallen op een hotel in Belgie, naast de aankoop zullen we het ook uitbaten. Momenteel wonen en werken wij in NL en zijn Nederlanders. Per 1 september is het idee om het Hotel over te nemen.

Wat zijn de logische stappen om te nemen?

Emigreren ja/nee
Belasting?
Paspoort?
verzekeringen?

Ik hoor graag een reactie en misschien weet iemand een site waar een en ander wordt toegelicht,

Alvast bedankt!
Emigreren is een zwaar woord. Je schrijft je uit in je huidige gemeente (nieuw adres achterlaten) en je schrijft je in in je nieuwe gemeente. Je krijgt een verblijfskaart. Vanaf daar gaat het tamelijk automatisch (dwz goed lezen en luisteren).
Belastingen hebben we hier ook. Dus vanaf dat je hier woont val je onder het Belgische stelsel. (dit geldt ook voor burgelijke aansprakelijkheid en ziektekosten verzekering). Misschien eens gaan praten met de UNIZO (Unie voor zelfstandige ondernemers) die je zullen helpen.
Je paspoort blijft behouden, éénmaal per 5 jaar ga je dan naar het Nederlandse consulaat voor een verlenging. Je rijbewijs wordt niet meer verlengt in Nederland, dat moet je op je gemeente inwisselen tegen een Belgisch-Europees exemplaar.

Succes,
Jabo

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2013 21:23

Rijbewijs inwisselen kan maar hoeft niet.
U dient het wel te laten registreren.
Ik vraag me af of de nieuwe bankkaart RB ( van Nederland) kunnen uitgelezen worden in België...

Terug naar “Archief”