stopzetting gcv

chardonay
Topic Starter

stopzetting gcv

#1 , 25 apr 2013 18:13

Welke documenten heb ik allemaal nodig voor de stopzetting van mijn GCV
En wat moet ik allemaal nog meer doen om alles soepel te laten verlopen
Wat bedoelen ze met een vereffenaar aanstellen????kan dat bv ook mijn boekhouder zijn.
Ik weet van een alg.ledenvergadering, die moet er komen en dan een verslag daarvan maken
Dan een verzoekschrift tot de rechtbank van koophandel voor vereffening en sluiting.
dat documentje moet in het staatsblad dat de zaak vereffend en ontbonden is ,
Ik weet van doc. 93 van BTW
en van doc. 442 bis van de belastingen en dan ???? wie moeten die documenten hebben.
Er komt een ander in mijn cafe er wordt geen overname prijs betaald.
En zij begint een eenmanszaak.

En hoe zit dat met de RSZ??? Ze zeggen mij dat al die documenten voor de overneemster is en dat de huisbaas die ook moet hebben???
is dat zo??

e

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 apr 2013 18:57

Als je een boekhouder heeft laat je boekhouder dit voor je doen, het is normaal een hele rompslomp die je zelf kan doen maar een boekhouder is aangewezen voor mensen die een boekhouder hebben, verzoekschrift aanstelling vereffenaar en een verzoekschrift van de verdeling van de vereffening , en er zijn twee publicaties in het staatsblad, één voor aanstelling van de vereffenaar en dan er na één voor de definitief stopzetting !

Wat stopzetting BTW en uitschrijving KBO betreft daar voor ga je naar het ondernemingsloket voor , en dan pas kan je boekhouder de carrousel doen draaien.

Wat RSZ betreft heeft de overnemer geen zaken mee en ook je huisbaas niet, je zegt je rsz kas zelf op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mblb1

#3 , 26 apr 2013 11:09

Als u uw vennootschap wilt stopzetten dient u deze te ontbinden en te vereffenen.
Dit impliceert dat een algemene vergadering dient bijeen te komen om te beslissen dat de vennootschap wordt stopgezet. Hierbij dient een vereffenaar aangeduid te worden. De taak van de vereffenaar is om de passiva te betalen en het actief uit te keren (liquidatiesaldo). Deze vereffenaar kan normaal eender wie zijn maar moet beschikken over bepaalde waarborgen van rechtschapenheid. De rechtbank gaat na of hij hierover beschikt.

Juridisch gezien komt bij een ontbinding/vereffening niet zoveel kijken. Het zijn enkel een hoop documentjes in te vullen en neer te leggen.
Zijn er geen passiva dan kan u eventueel ook overwegen om de ontbinding/vereffening in 1 akte te doen (i.e. een zogenaamde turboliquidatie - dit is sinds de wetswijziging van 2012 expliciet in het W.Venn. ingeschreven).

Reclame

Terug naar “Archief”