Eén van mijn buren heeft het volgende probleem:
-hij krijgt in 2008 2 offertes voor het aanleggen van zijn terras en zijn tuin.
-de werken worden beloofd voor uitvoering in october; na meerdere telefoontjes worden ze uitgevoerd in november, gespreid over enkele weken, alhoewel het werk maximaal één week kan duren.
-een gedeelte is niet afgewerkt, een gedeelte is slecht afgewerkt en een aantal planten zijn niet geleverd zoals voorzien.
-daarom verschillende telefoontjes van december 2008 tot maart 2009, om: 1) het werk te beëindigen en de probleempjes op te lossen; 2) een factuur te sturen voor betaling.
-na het laatste telefoontje, komt de mondelinge bevestiging dat het werk nog dezelfde dag zal afgewerkt worden ("laat de poort maar open, wij komen zeker vandaag").
-maar ze komen niet, er komt ook geen factuur, of geen enkele andere communicatie.
-nu verleden week (dus mei 2013) komt de aannemer aan de deur en vraagt betaling van het netto bedrag; hij gaat geen factuur maken, maar wil het geld zo snel mogelijk in de hand betaald hebben.
VRAGEN:
-is de termijn om een factuur te maken niet aan verjaring toe? (de klant is particulier)
-kan er zo wie zo nog wel een factuur gemaakt worden na 4 jaar? (BTW en vennootschapsbelasting zijn bij de leverancier ook niet in orde op die manier)
-wat is de beste actie voor de klant, wat moet hij doen?