particulier slachten van konijnen voor verkoop

mickyken
Topic Starter

particulier slachten van konijnen voor verkoop

#1 , 14 mei 2013 14:39

moet je een vergunning hebben om als particulier thuis konijnen te kweken voor verkoop en ze zelf thuis te slachten en te verkopen
zelfde voor groenten uit eigen tuin kweken en verkopen in garage die ingericht is voor particuliere verkoop

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 14 mei 2013 14:46

je mag zelf konijnen kweken, maar niet slachten. enkel een noodslachting (ongeval, ziekte etc) mag.
om je (eetbare) dieren te slachten ga je naar de "poeldenier" die doet dat tegen een kleine vergoeding.
vlees verkopen mag niet denk ik.
en eens een kratje tomaten verkopen aan een vriend mag ook wel.
Maar systematisch een winkeltje inrichten in de garage is niet echt ok, vrees ik.

dako

#3 , 14 mei 2013 15:51

Konijnen mag je perfect legaal thuis slachten hoor. Net zoals pluimvee.
Varkens vb mag ook thuis, maar wel vergunning voor nodig.
Runderen/kalveren mag dan weer niet thuis (met mogelijk vb uitzondering voor noodslachtingen, dat weet ik niet)

Lees even:
http://www.steunpunthoeveproducten.be/W ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit wel enkel voor prive/particulier gebruik. Indien het voor verkoop is (aan particulieren) is volgens mij zeker een vergunning nodig, zeker FAVV,maar ook dien je fiscaal/sociaal in orde te zijn (KBO, BTW,...)

Reclame

eylis

#4 , 14 mei 2013 15:58

dako, je krijgt die vergunning niet zomaar hoor... je "installatie" moet er op voorzien zien om de slacht juist en hygienisch te verwerken (en de afval te verwijderen vooral...)
dus wie in een rijtjeshuis met tuintje woont krijgt de vergunning zeker niet.
De controle is zéér streng. Om een lang verhaal kort te maken. wij doen ons konijnen naar de poeldenier, want de vergunning is zo "om"slachtig dat we sneller, goedkoper af zijn.

mickyken
Topic Starter

#5 , 14 mei 2013 16:03

Dus wel slachten maar niet verkopen geld dat ook voor groenten van mijn tuin wel voor eigen gebruik maar niet voor verkoop.

mickyken
Topic Starter

#6 , 14 mei 2013 16:07

ja die vergunning is zeker niet makkelijk te krijgen dan zullen maar de poeldenier opzoeken hartelijk dank aan iedereen voor de info was zeer nuttig.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2013 16:11

Enkel voor eigen gebruik mag je dit!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dako

#8 , 14 mei 2013 16:30

Voor klein vee (pluimvee/konijnen/...)heb je niet eens een slachtvergunning nodig...

Voor middengroot vee (schapen/varkens) idd wel. Maar ik zie idd weinig rijhuisjes met kleine tuin waar een schaap/varken/... in gehuisvesd is, dus denk dat dit niet echt van toepassing is.

Ik spreek hier wel over PARTICULIERE slachtingen, ben je handelaar/kweker gelden er waarschijnlijk andere regels.

Vraag was
-mag je als particulier konijnen kweken: Ja
-mag je als particulier konijnen slachten: Ja, zonder vergunning zelfs

Maar "als particulier voor de verkoop", zijn 2 woorden die niet samen gaan volgens mij. Van zodra ze voor verkoop zijn ben je handelaar volgens mij, geen particulier meer, en zijn er ook andere regels.
idem voor groenten uit de tuin volgens mij. Eigen kweek/gebruik, geen probleem. Van zodra je ze verkoopt ben je handelaar en dien je je aan alle bijhorende regels te houden (FAVV, BTW, KBO,...)

archimedes

#9 , 15 mei 2013 12:16

@eylis : een vergunning om een schaap of varken te slachten voor privaat gebruik krijg je zonder een enkel probleem op de gemeente.
Je moet er geen enkele infrastruktuur voor hebben of kunnen aantonen.

eylis

#10 , 15 mei 2013 13:57

verschillen tussen gemeentes onderling? bij ons wordt er tamelijk nauwlettend controle op uitgevoerd.

Franciscus

#11 , 15 mei 2013 14:14

Denk niet dat u een schaap in uw tuin moet gaan slachten in Antwerpen.
Is een misdrijf heterdaad en dus politieofficier kan binnenkomen zonder huiszoekingsbevel gezien zijn bevoegdheid.
Correctionele straffen.

denlowie

#12 , 15 mei 2013 14:43

Ik denk dat men gaat afwijken , men spreekt wel duidelijk Ten huize van de eigenaar en in stad worden weinig tot geen varkens en schapen gekweekt want dit mag soms ook niet, omdat hun huisvesting op een afstand van woningen moet zijn voor reukhinder etc. !
En het is enkel voor eigen gebruik en mag nooit verbruikt worden door derden !!

Anders zouden sommige mensen maar al teveel schappen slachten midden in een stad
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#13 , 15 mei 2013 14:56

U zou heel hard kunnen verschieten in Antwerpen.

Terug naar “Archief”