mijn notaris maakte een serieuze rekenfout

besje
Topic Starter

mijn notaris maakte een serieuze rekenfout

#1 , 15 mei 2013 14:25

toen ik vorig jaar mijn oude huis verkocht en een nieuw huis aankocht via mijn notaris maakte deze een rekenfout van € 25000.
ik heb meermaals gevraagd aan de notaris of deze berekening wel klopte telkens zei hij dat dit correct was.
1 maand na ondertekening van de akte kreeg ik plots een mail van de notaris : waarin hij zich excuseerde voor een rekenfout van € 25000 die hij had gemaakt
Ik kreeg toen 7 dagen tijd dit bedrag aan hem terug te betalen.
Het probleem is dat ik mij gebasseerd heb op zijn berekening en hierdoor geen hypotheekair krediet aangegaan ben voor de aankoop daar ik het nodige bedrag overhield door verkoop van mijn oude woning.
na ondertekenen van de akte is het immers niet meer mogelijk om hiervoor een krediet te nemen vertelde de bank mij. de enige oplossing was een persoonlijke lening die mij het dubbele zou kosten.
Na meermaals contact met de notaris heeft deze hiervan een rechtszaak gemaakt. toen ik op datum van de rechtszaak niet aanwezig kon zijn ( na vele jaren van zelfstandigheid ben ik als werknemer aan de slag gegaan en kon bijgevolg geen verlof krijgen) heb ik uitstel van de zaak gevraagd.
Blijkbaar heeft de notaris hier een machtspositie waardoor hij toch een uitspraak verkregen heeft.
Ik wou tegen deze uitspraak in beroep gaan maar het vonnis werd mij pas na 7 weken bezorgd waardoor dit niet meer mogelijk was.
Hierop ben ik naar de notaris gegaan om onderling een afbetalingsplan op te stellen. Hij wou wel een afbetalingsplan doch weigerde hij om ook maar iets op papier te zetten.
Bijgevolg heb ik als teken van goede wil toch enkele maanden een afbetaling gedaan.
Ondertussen kreeg ik de ene brief van de deurwaarder na de andere. Nu is het zelf zo erg dat mijn woning openbaar verkocht zal worden.
Mijn vrouw is momenteel zwanger en bij openbare verkoop krijgen wij slechts 1 maand de tijd om te verhuizen. Ik heb reeds een andere woning maar daar kan ik pas 2 maand na verkoop van mijn huis gaan wonen. tegen die periode is mijn vrouw hoogzwanger.
kunnen zij ons zomaar op straat zetten terwijl dit alles een GROTE FOUT van de notaris is?

1. Kan dit zomaar?
2. kan ik een boete krijgen wegens het verkopen van mijn woning binnen het jaar?
3. Indien ik zwaar financieel verlies lijdt met de verkoop kan ik de notaris hiervoor verantwoordelijk stellen? zoja hoe?

Dit alles sleept nu al meer dan een jaar aan zonder dat wij ons enigzins kunnen verdedigen ik hoop wat goede raad te verkrijgen zodat we dit hopelijk snel achter ons kunnen laten en eindelijk verder gaan met ons leven

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 mei 2013 14:43

Geen verlof kunnen krijgen? U heeft hiervoor geen verlof op te nemen, u heeft recht op het zogenaamde "klein verlet". Dat de rechtbank het excuus van geen verlof kunnen krijgen niet aanvaard lijkt mij dan ook logisch, daar dit geen geldig excuus is.

Sirkii

#3 , 15 mei 2013 20:57

Zet de zaken toch in perspectief : de notaris heeft een kemel geschoten en is lomp geweest doch je wist dat er een rekenfout van 25.000€ gemaakt was (Als't een huis met groot beschrijf was moest je de aankoopprijs + +- 13/14% budgetteren) :

Voor 25.000€ is een hypothecaire lening stukken duurder dan bv een persoonlijke op 4 jaar : Vergeet immers de dure actekosten niet op een hypothecaire.

Sluit toch als de bliksem een persoonlijke lening af om die 25.000€ (verhoogd met de reeds gemaakte kosten) te betalen zodat het niet tot een gedwongen verkoop komt en je meester blijft van de situatie.

Is die andere woning gekocht of gehuurd ?

Je bent terecht supergefrusteerd over deze hele situatie doch een rechtszaak zal je hier niet winnen : de rekenfout die die lompe notaris maakte waste de schuld niet weg.

Boetes voor verkoop van je eigen enige woning binnen het jaar zijn er niet en je zal tot 12500€ registratierechten kunnen meenemen voor de aankoop van je nieuwe huis maar reken maar (zeker bij gedwongen verkoop) op een stevig verlies.

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2013 03:34

welke datum is de kennisgave van de betekening van het verstekvonnis door de deurwaarder dit kan best 7 weken na de uitspraak zijn , je kan tot 1 maand na deze kennisgave verzet aantekenen tegen een verstekvonnis , best laat je dit door een advocaat doen

heb je rechtsbijstand bij je familliale ga dan eens horen of je hiervoor geen bijstand krijgt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2013 03:43

Geen verlof kunnen krijgen? U heeft hiervoor geen verlof op te nemen, u heeft recht op het zogenaamde "klein verlet". Dat de rechtbank het excuus van geen verlof kunnen krijgen niet aanvaard lijkt mij dan ook logisch, daar dit geen geldig excuus is.
voor mij de wettelijke basis voor wat betreft het klein verlet , als ik mij ni vergis cao 45 art 2§4 recht op familiaal verlof

in persoon kan je zich niet schriftelijk vertegenwoordigen het verzoek tot uitstel kon dus niet worden aanvaard
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Archief”