#19 , 16 mei 2013 11:25
Bedankt al voor jullie antwoorden.
Nog even wat achtergrond informatie.
-Mijn kennis (Albert) woont nog steeds samen met zijn echtgenote in hun huis, dat hun eigendom is; de inboedel, de auto, enkele kunstwerkjes etc zijn ook hun eigendom. Ze hebben enkel geen reserve-liquiditeiten meer.
-Ze willen nu enkele opknapwerken laten doen aan hun huis; daardoor verhoogt de waarde ervan (of blijft minstens gelijk); één probleem: ze kunnen het niet betalen.
-De maatregelen die hier al gesuggereerd zijn, hebben ze al overwogen. Maar ze willen zo lang mogelijk blijven wonen in hun huis, en zo lang mogelijk gebruik maken van hun wagen. Aan hun inboedel hangen ook sentimentele herinneringen aan vast, die willen ze ook niet zo maar verkopen.
-Van hun drie kinderen, is er ééntje (Bernard) die momenteel wel een bedrag zou kunnen lenen.
-Ze willen dat éne kind niet benadelen, en dus zoeken ze op een legale manier naar een middel om terug te betalen, ten laatste dus bij de verdeling van de erfenis.
-Mij lijkt het logisch dat Albert kan lenen van zijn kind Bernard, en dat dan terugbetaalt bijvoorbeeld uit de verkoop van inboedel of verkoop van het huis, of ten laatste bij de verdeling van de erfenis.
-Het lijkt me logisch dat Bernard (het uitlenende kind) bij de erfenis als een schuldeiser wordt aanzien van de erfenis, en dus het geleende bedrag terugkrijgt, voordat de echte verdeling doorgaat.
-"Het lijkt me logisch", maar daarom is het juridisch nog niet correct. Daarom mijn vraag.