vragen over ontslag

onverzekerd
Topic Starter

vragen over ontslag

#1 , 16 mei 2013 11:01

Ik heb 2 vragen:

1. Ik heb een nieuze baan waar ik zo snel mogelijk mag beginnen. Op 25/4 heb ik mijn ontslagbrief gestuurd per aangetekende zending naar mijn huidige werkgever. Ik heb het bewijs van ontvangst hiervoor ontvangen, maarheb geen getekende copy teruggekregen. Ik heb wel een email ontvangen dat het ontslag goed is toegekomen. Is dit ontslag geldig zo?
2. Ik heb net gemerkt dat de verzekering van mijn firmawagen niet geldig meer is. Ik had al gevraagd aan mijn werkgever om dit in orde te brengen omdat er een barst in mijn voorruit zit (in het zichtsveld) die groter wordt en die ik niet kan laten repareren doordat ik geen verzekering heb. Wat gebeurt er als ik nu een ongeval maak? Is het feit dat ik zonder het te zeten onverzekerd rondrij een reden tot direct ontslag

Alvast bedankt voor de respons!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#2 , 16 mei 2013 12:27

1. Het ontslag is geldig en het gaat in binnen de derde dag na datum van verzending. Je hebt zelfs een schriftelijk bewijs van ontvangst (email), wat helemaal niet vereist is, maar geen kwaad kan. :-)

2. De werkgever is uiteraard verplicht zijn voertuigen te verzekeren. Wel dient een ontslag om dringende reden te volgen binnen de drie werkdagen nadat de zware feiten bekend werden (art. 35, lid 4 AOW). Gezien u het al eerder gemeld had, kan u dat allicht niet meer hard maken. (een dringende reden is "een ernstige tekortkoming, die de professionele samenwerking tussen werkgever en werknemer definitief en onmiddellijk onmogelijk maakt.")

Als u echt per sé vlugger weg wilt, kan u nog steeds in onderling akkoord met de werkgever de arbeidsovereenkomst beëindigen of vragen dat uw werkgever uw tegenopzeg geeft. Als u zich echt onpopulair wilt maken, kan u dreigen met punt 2 aan te geven aan de arbeidsinspectie, misschien ligt u dan zo buiten :) (grapje hé, dreigementen zijn nooit aan te raden)

onverzekerd
Topic Starter

#3 , 16 mei 2013 14:33

OK, bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord! Top, dit forum. Mijn complimenten.

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2013 15:24

Als u echt per sé vlugger weg wilt, kan u nog steeds in onderling akkoord met de werkgever de arbeidsovereenkomst beëindigen of vragen dat uw werkgever uw tegenopzeg geeft. Als u zich echt onpopulair wilt maken, kan u dreigen met punt 2 aan te geven aan de arbeidsinspectie, misschien ligt u dan zo buiten :) (grapje hé, dreigementen zijn nooit aan te raden)
das wat betreft het arbeidsrecht , ik zou dit onmiddellijk aangeven bij de politie rondrijden met een onverzekerd voertuig is een misdrijf wat het arbeidsrecht ook mag zeggen men kan u aanklagen via uw individuele strafrechtelijke aansprakelijkheid ,

u kan zich ook beroepen op art 59 sociaal strafwetboek als u klacht indiend bij de arbeidsinspectie
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Archief”