Veroordeling in solidum

Bobbie
Topic Starter

Veroordeling in solidum

#1 , 23 nov 2007 01:28

In 1999 werden mijn ex-echtgenoot en ikzelf in solidum veroordeeld inzake een pachtzaak (burgerlijke rechtbank). Omwille van het feit dat het door de fout van mijn ex is dat dit zover is gekomen heeft hij de schuld volledig zelf terugbetaald, zo was ook onze mondelinge afspraak destijds.
Doordat de verstandhouding momenteel heel troebel is, eist hij 8 jaar na het vonnis de helft van wat hij destijds betaald heeft én met gerechtsintresten. Kan dit zomaar ? Stel dat ik destijds meebetaald zou hebben, hoe zou ik dit nu nog kunnen bewijzen, rekeninguittreksels uit die periode heb ik niet meer.
Sedert het vonnis heeft hij mij nog nooit in gebreke gesteld, tot nu, maar eist wel intresten vanaf datum vonnis. Kan men hier spreken van verjaring ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 23 nov 2007 10:52

Voor verjaring is er niet genoeg tijd over gegaan, de verjaring is met het ingebrekestellen ook gestuit dus daarop zal u niet meer kunnen steunen.

Gerechtsintresten beginnen pas te lopen vanaf de ingebrekestelling, dus 8 jaar intrest vragen zal niet aanvaard worden.

Vervelend is dat u in solidum veroordeeld bent en dat u daardoor beiden voor de schuld moet instaan. Evenwel dient uw ex-man te bewijzen dat hij alleen de som heeft betaald en dat het niet uit het gemeenschappelijk kwam.
Als hij kan aantonen (met uittreksels, aktes, geschriften, ...) dat hij uit zijn eigen vermogen de schuld heeft betaald dan vrees ik dat u ook uw deel zal moeten storten, u kan immers niet bewijzen dat hij beloofd heeft om het alleen te betalen, u heeft daar immers geen geschrift over.

In beroep gaan tegen het vonnis is helaas te laat.

Tenzij uw ex-man kan bewijzen wat hij beweert hangt alles dus af van de mening van de rechter. Als u de rechter kan overtuigen dat de schuld wel degelijk uit het gemeenschappelijk huweijksvermogen is betaald, dan maakt u een kans om de dans te ontspringen.

U kan al beginnen om met een aangetekend schrijven de eisen van uw ex-man te betwisten. U meldt dat u geen reden ziet om het gevraagde bedrag te betalen aangezien u van mening bent dat het uit het gemeenschappelijk vermogen werd betaald en dus reeds verrekend bij de verdeling bij de echtscheiding. Daarnaast betwist u hetbedrag van de intresten aangezien u tot op de datum van het ontvangen van het aangetekend schrijven nooit werd aangemaand om te betalen. Daarnaast vermeldt u dat er sinds het vonnis 8 jaar is verstreken en dat de stappen van uw ex-man verdacht veel op pesterij en natrappen lijken.

De juridische relevantie van dat laatste is nihil, maar het creëert wel een emotioneel kader dat de rechtbank kan beïnvloeden bij de beslissing.

Ik waarschuw u op voorhand dat uw kansen vrij klein zijn, maar u heeft er uiteindelijk niets bij te verliezen.

Bobbie
Topic Starter

#3 , 23 nov 2007 11:10

Beste dank voor het vlugge advies.

Een bedenking die ik me in deze zaak stel is : Hoeveel jaar kan men terugkeren om het bewijs van betaling te eisen ? Ik neem aan dat vele mensen geen bewijs meer hebben van een gedane betaling van pakweg 10 à 15 jaar geleden, en dus misschien ook geen 8 jaar. Staat hierover iets in het wetboek ?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2007 16:00

Voor verjaring is er niet genoeg tijd over gegaan, de verjaring is met het ingebrekestellen ook gestuit dus daarop zal u niet meer kunnen steunen.

Gerechtsintresten beginnen pas te lopen vanaf de ingebrekestelling, dus 8 jaar intrest vragen zal niet aanvaard worden.
Sinds wanneer stuit een ingebrekestelling de verjaring? Behoudens wettelijke voorziene uitzonderingen stuit de ingebrekestelling de verjaring niet.

Degene die in solidum veroordeeld werd en de schuld betaalt treedt in de rechten van de oorspronkelijke schuldeiser. Hij kan dus de intresten vorderen zoals deze oorspronkelijke schuldeiser deze zou kunnen vorderen. Er is dus geen ingebrekestelling vereist om intresten te kunnen vorderen als de oorspronkelijke schuldeiser recht had op intresten.

Voor intresten geldt een verjaringstermijn van vijf jaar.

De man die terugbetaling vordert moet bewijzen dat hij de schuld betaald heeft.

Sinds wanneer zijn jullie uit de echt gescheiden?

scorpioen

Bobbie
Topic Starter

#5 , 25 nov 2007 13:20

We zijn met een EOT in 1995 uit het echt gescheiden. Het is zo dat we als we ons vroeger huurhuis verlaten hadden (contract op beide namen), vrienden het huurhuis betrokken hebben zonder dat het contract aangepast werd. Mijn ex heeft nagelaten het nodige te doen, het waren zijn vrienden en er ging toch geen probleem zijn. De huur werd echter niet betaald zodaty wij door de eigenaar veroordeeld werden. De bewonders zelf zijn insolvabel.
In 1999 heeft mijn ex de schuld volledig terugbetaald, gerechtelijke intresten inbegrepen. Nu vordert hij hoofdsom met intresten en daarbovenop intresten sedert het vonnis tot heden.
Een pertinente vraag is hoelang ik verplicht ben om mijn rekeninguittreksels te bewaren ?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 nov 2007 15:17

Er bestaat geen wetteliljke termijn hoelang u uw rekeninguittreksels moet bewaren.

scorpioen

Terug naar “Archief”