Mijn 'ex' vrouw is zwanger van me weg gegaan

Luke1991
Topic Starter

Mijn 'ex' vrouw is zwanger van me weg gegaan

#1 , 23 mei 2013 13:40

beste,

even mijn verhaal kort uitleggen.
Mijn vrouw is bij me weg gegaan naar een andere man en is 9 weken zwanger. Nu zou ik dat kind niet meer willen omdat ik de mooiste tijden met
het kindje ga missen, niet echt een band mee ga opbouwen en toch de kosten voor dit kind ga moeten dragen. Ten slotte hebben we al een kindje van 2.5 samen.

Zij wilt het kindje niet laten weg halen maar wat kan ik er tegen doen? Kan zij eisen dat ik voor het kind opdraai of kan ik mijn vaderschap laten ontzeggen ook al wil zij dat niet. Zij is ten slotte bij mij vertrokken van de ene op de andere dag.

Wie kan mij hierbij helpen het is nogal dringend doordat ik de feiten misschien onder haar neus kan duwen dat ze toch inziet dat ze het kindje ga moeten laten weghalen maar de tijd dringt...

grts

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 23 mei 2013 13:43

U heeft zelf geen enkele zeggenschap over het al dan niet behouden van het kindje, laat staan het kunnen verplichten om het weg te laten nemen...
Een vrouw kan hierover enkel en alleen beslissen.

U heeft wel de plicht om mee in te staan voor het kindje, indien het uw kind is. (zeker hiervan?)

U heeft het recht om mee te belissen in de toekomst van het kind,
U hebt eveneens het recht om contact met het kind te onderhouden indien u dit wenst.

Luke1991
Topic Starter

#3 , 23 mei 2013 13:48

dat kan toch niet zo maar, zij verplicht mij dan om vader te zijn ook al bolt zij het af naar een andere man..
Er moet toch een achterweg zijn waardoor ze zelf moet instaan voor de gevolgen van haar daden.

Reclame

duma

#4 , 23 mei 2013 13:57

Neen. Jullie hebben samen dat kind gemaakt en zijn dan ook samen verantwoordelijk. Zij verplicht u niet om vader te zijn. U BENT vader, want u heeft het kind gemaakt.
Aangezien u getrouwd bent, zal het kind trouwens ook automatisch wettelijk van u zijn.

Net zoals u plichten (bijdragen onderhoud e.d.) hebt tov het kind hebt u ook rechten (omgang e.d.). Niemand zegt dat u geen band gaat kunnen opbouwen en de mooiste tijden moet missen.
Uit ervaring: Mijn man en zijn ex zijn ook uit elkaar gegaan toen zij zwanger was. Vanaf het kind 6 maanden was, was er een week/week regeling, daarvoor een beperktere. Mijn man heeft nooit het gevoel gehad de mooiste tijden te moeten missen, want de mooiste tijden, die zijn nu.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2013 16:00

Ik zou zeker een DNA test vragen na de geboorte. Mogelijks is ze zwanger geworden van die andere man, terwijl ze toen nog bij u was.

j.demoor

#6 , 25 mei 2013 08:41

”Art.351.De vrouw die opzettelijk een vruchtafdrijving laat verrichten buiten de voorwaarden gesteld in artikel 350, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van vijftig euro tot tweehonderd euro.”(Strafwetboek).

‘Zij wilt het kindje niet laten weg halen maar wat kan ik er tegen doen? ‘

Uit voornoemd art.351 volgt dat de vrouw- en alleen zij- de vruchtafdrijving kan laten verrichten

“Art.315.Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent met de zwangere vrouw.

Zij kan eisen dat u voor het kind opdraait,krachtens “Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”