wat gebeuerd er met een erfenis bij een echtscheiding?

esmi
Topic Starter

wat gebeuerd er met een erfenis bij een echtscheiding?

#1 , 27 mei 2013 18:55

ik ben een gescheiden vrouw uit Hasselt.
mijn scheiding ging in op 07/03/2012.
in 07/2011 vertelde ik mijn ex dat ik zou vertrekken waarop hij dadelijk de lopende rekeningen en ons spaargeld splitste.

2 dagen later gaf hij mij de telefoon nummer van de notaris die ook de scheiding van zijn zuster had gedaan.
ik moest maar dadelijk een afspraak maken.
daar ik nog niet verder had gedacht dan dat ik weg wou maakten we een afspraak.
thuis werd alles mondeling verdeeld zonder enig verkeerd woord.
ideaal gewoon. allee dat dacht ik toch.
ik vond al snel een klein appartementje waar ik op 01/10/2011 introk.
ondertussen had hij een regeling voor one scheiding uitgewerkt.
hij zou in het huis blijven wonen tot aan de verkoop van het huis mits betaling van 150 € tot als de nog lopende lening (tot 07/2015) afliep.
daarna zou hij 300€ betalen. dat klo,k mij goed in de oren. dus dat werd in onze scheidings -acte gezet.
we hadden 2 auto's :een BMW Z4 voor hem en een wrak van een peugeot 307( had ik zelf per total gereden enkele maanden ervoor)
de regeling was :hij zijn BMW en ik de opbrengst van het wrak van de peugeot.
en nu komt de meest bizarre regeling:
als een van ons kwam te sterven (ook nog na de scheiding) kreeg de andere het recht op het huis. (de kinderen kregen niks)
dat voorstel kwam van de notaris om ons eigen veilig te stellen zei hij
. in mijn onwetendheid heb ik deze akte getekend (ook om geen aanslepende scheiding te krijgen.)
een paar maanden later leer ik mijn huidige echtgenoot kennen.daar we samen een heel nieuwe start wilden nemen ,gingen we naar onze huidige notaris.zij kon niet geloven wat er in mijn scheidings-acte stond.
ze heeft er dan ook onmiddellijk voor gezorgd dat die overlijdensclausule werd opgeheven.
nu kon ik ook eisen dat het huis zo vlug mogelijk zou verkocht worden.
het was ook bij haar dat ik voor de eerste keer hoorde dat ik recht had op de erfenis van mijn ouders.
daar had die andere notaris geen woord over gerept.

nu is mijn vraag:

kan ik mijn erfenis van mijn ouders nog terug eisen van mijn ex?
en hoe moet ik dat aanpakken?
en hoe kan ik hem ertoe aanzetten om een makelaar het huis zo vlug mogelijk te laten verkopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 mei 2013 19:33

Een erfenis is persoonlijk , dus hetgeen jij van je ouders hebt geërfd is van u alleen. Daar heeft uw ex niet de minste rechten op. Ik versta ook niet dat die notaris dat niet heeft verteld. U had dat bedrag moeten krijgen van die erfenis , alvorens de rest verdeeld werd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2013 21:45

De echtscheiding werd ondertussen door de rechtbank uitgesproken?

Dan kan u in principe niet terugkomen op de overeenkomst die u hebt afgesloten.

Reclame

Terug naar “Archief”