Gemeentelijke administratieve sanctie en de wegcode

Wim Pas
Topic Starter

Re: Gemeentelijke administratieve sanctie en de wegcode

#16 , 25 okt 2011 20:43

Ter attentie van de moderator: het absoluut parkeerverbod bleek uit het verbodsbord E1, geldend voor de rechterkant van de straat. Ten overvloede, aan de linkerkant was er parkeerregeling met parkeerkaart.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wim Pas
Topic Starter

#17 , 25 okt 2011 20:49

Ter attentie in het bijzonder van de moderator: het absoluut parkeerverbod volgt uit de aanwezigheid van het verbodsbord E1. Het was van kracht voor de volledige rechterkant van de straat. In de straat met eenrichtingsverkeer waren parkeerstroken met parkeerkaart voorzien aan de linkerkant.

JPV
Juridisch actief: Ja

#18 , 25 okt 2011 21:23

ik zie héél kort, zonder dat ik beweer hier met grote kennis van zaken te spreken, het volgende via google:
3. Welke rechtbank is bevoegd wanneer een retributie niet wordt betaald ? Is dat de politierechtbank, de burgerlijke rechtbank of de fiscale kamers bij de rechtbanken van eerste aanleg ?

Aanvullend antwoord : Vanaf 1 maart 2004 werden bepaalde parkeerinbreuken gedepenaliseerd. Deze depenalisering heeft belangrijke gevolgen voor het parkeerbeheer binnen de gemeenten. Deze moeten zelf het naleven van de parkeerregels nagaan en reglementen uitvaardigen voor de retributies.

Artikel 6 van de wet van 7 februari 2003 wijzigt artikel 29 van de gecoördineerde wetten. In paragraaf 2, tweede lid, van artikel 29 staat voortaan vermeldt dat het parkeren met beperkte parkeertijd, het betalend parkeren en parkeren op plaatsen voorbehouden aan bewoners niet langer strafrechtelijk worden bestraft.

Hieruit volgt dat drie overtredingstypes werden gedepenalisserd, met name :

het betalend parkeren, zoals bepaald in artikel 2.33 van het koninklijk besluit van 1 december 1975;

het parkeren op plaatsen voorbehouden aan bewoners, zoals omschreven en geregeld door artikel 27ter van bovenvermeld koninklijk besluit;

het parkeren met beperkte parkeertijd.

Het begrip « parkeren met beperkte parkeertijd » moet worden verduidelijkt. Het betreft het geheel van artikel 27 van het koninklijk besluit van 1 december 1975. Het omvat ook het geheel van alle andere vormen van parkeren met beperkte parkeertijd. Deze wettelijke bepaling heeft immers ook betrekking op de artikelen 26 verkeersbord E 11 (halfmaandelijks beurtelings parkeren in bebouwde kom), 70.2.1º verkeersborden E 1 en E 3 met aanduiding van de periode, 70.2º verkeersbord E 5, E 7 (halfmaandelijks beurtelings parkeren op straat), 70.3º parkeren in overtreding met verkeersborden voor beperkt stilstandverbod en parkeren E9a, E9b, E9c, E9d, E9e, E9f, E9g, E9h, met aanvullende vermeldingen van beperkte parkeertijd die opgenomen zijn of kunnen worden afgeleid van de aanvullende facultatieve opschriften vermeld onder a, b, d, e en g van artikel 70.3 van hetzelfde koninklijk besluit.
aan anderen te oordelen of dit een correcte tekst is die nu ook nog houdbaar is (gezien de vele veranderingen die de GAS-reglementeringen hebben ondergaan)

Reclame

jojan

#19 , 26 okt 2011 11:09

Een retributie is GEEN gemeentelijke administratieve sanctie, verder is de tekst relevant. Het parkeren op plaatsen waar het verboden is kan volgens mij niet leiden tot een parkeerretributie (die parkeerinbreuk is niet depenaliseerd). Het verschil tussen een retributie en een GAS uit zich in welke rechtbank bevoegd is. Voor een retributie is dit de burgelijk rechtbank (vrederechter meestal) in geval van een GAS is dit de politierechtbank (een GAS komt voort uit een inbreuk tegen het politieregelment).

vanholi

#20 , 06 jun 2013 14:10

Ik heb vandaag eenzelfde PV ontvangen van de gemeente Oudergem voor het parkeren op een verdrijvingsvlak.

Dit is volgens het PV een overtreding van:
- De wegcode van 01.12.1975, art 77.4: "Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen. De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen."
- Algemeen politiereglement van Oudergem, art. 33 ("Het is aan ieder persoon die op de openbare ruimte een activiteit uitoefent, ongeacht of hij al dan niet een vergunning heeft gekregen, verboden de doorgang van voorbijgangers te verhinderen; en art. 42 (Art. 42. §1. Behoudens vergunning van de bevoegde overheid en onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake stedenbouw is het verboden: 1. Privatief de openbare weg op het niveau van de begane grond, erboven of eronder, te bezetten, zoals een vastgehecht, aangehaakt, opgehangen, geplaatst of achtergelaten voorwerp).

Ik vroeg me af of de gemeente Oudergem nu, na dit forum gelezen te hebben, het recht heeft van mij een boete te geven.

Oude Belg

#21 , 06 jun 2013 20:53

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

vanholi

#22 , 13 jun 2013 20:29

Ter attentie van Wim Pas:
wat is er uiteindelijk gekomen van uw dossier dat doorgestuurd werd naar de Minister van Financiën en Justitie?

vanholi

#23 , 13 jun 2013 20:31

Volgens het PV heeft de Procureur des Konings 2 maanden om mij te vervolgen. Doet hij dat niet, kan de gemeente Oudergem mij nog altijd een administratieve sanctie opleggen.

Terug naar “Archief”