'So You Think You Can Dance?'

borisbastos
Topic Starter

'So You Think You Can Dance?'

#1 , 28 jun 2013 09:47

Hey,

een vraagje: voor een website die ik zou willen bouwen voor een klant heb ik een bepaald concept bedacht waarbij de hoofdtitel op de header 'So You Think You Can Dance?' perfect zou passen. Alleen vraag ik me af of ik dit zomaar vrij kan gebruiken. Staat hier normaal gezien een gebruiksrecht op?

Bedankt voor de info

B

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 28 jun 2013 09:52

deze programmatitel is auteursrechtelijk beschermd en geclaimd.
Niet doen dus, of je kan nadat je website goed en wel gelanceerd is van internet halen met een flinke boete er bovenop .
Als jij als beroep websites bouwt, moet je de context van auteursrechten wel wat beter kennen vrees ik, want dan heb je waarschijnlijk al fouten bij de vleet gemaakt die je klanten behoorlijk kunnen schaden....
PS: geeft men geen cursus auteursrechten meer in de opleidingen IT en website contentmanager????

borisbastos
Topic Starter

#3 , 28 jun 2013 10:17

bedankt,

ik ben jammer genoeg nog geen volleerd website-bouwer, daarvoor ben ik nog maar pas begonnen. Dus zulke juridische fouten heb ik gelukkig nog niet gemaakt.
Ik heb wel al één en ander opgezocht en geleerd over auteursrechten bij afbeeldingen dus beetje bij beetje zal ik wel weten wat mag en niet mag. Het is me al duidelijk dat je bij heel veel moet opletten wat je doet.
Dit weet ik nu dus ook. Hoe kan ik trouwens nagaan of een titel auteursrechtelijk beschermd is?

B

Reclame

eylis

#4 , 28 jun 2013 10:23

Programma-formats (en hun titels )die door tv-zenders uitgezonden worden ZIJN altijd auteursrechtelijk beschermd. Vermits dit format al aan andere Tv-stations verkocht is, is dit een duidelijk bewijs: want dan betalen de andere zenders gewoon om die titel te mogen gebruiken én moet het gebruik van die titel ook gebeuren op de manier (in een programma-format) waar de verkopende zender mee eens is. Dus géén programmatitels, dommeinnamen, bedrijfsnamen gebruiken: is allemaal beschermd!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jun 2013 18:57

Dit ook al eens lezen
http://www.infozone.be/biblio/prog-com@ ... ri-7-n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ganapathi tantre

#6 , 28 jun 2013 22:20

ik stel mij daar toch wel vragen bij.
So you think you can dance lijkt mij een standaard zin uit een vreemde taal.
Bij gevolge lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat men TS zou kunnen verbieden deze zin te gebruiken voor een totaal ander product, concept of wat dan ook dat geen enkel uitstaans heeft met het programma dat wij vermoeden.
Ik kan best aannemen dat witter dan wit niet door een andere waspoederfabrikant kan gebruikt worden of zelfs een neven product of iet sin de zelfde trend maar ik denk nu toch wel dat men moeilijk dergelijke zin zou kunnen verbieden voor een verffabrikant.
Zo is bvb de zin bigger than life ook al door meerderen gebruikt voor verschillende zaken

CityBird

#7 , 30 jun 2013 09:17

Dit doet me denken aan een bestaande rechtszaak (Niet in Belgie) tussen twee producenten van verf. Een merk gebruikte "Three in One" als productnaam terwijl de andere dezelfde uitdrukking in een marketingslogan op het blik had. Als ik mij niet vergis was het oordeel van de rechter dat "Three in One" een algemene Engelstalige uitdrukking was die door iedereen gebruikt mag worden.

De TS kan het er dus altijd op wagen :)

Groetjes

eylis

#8 , 01 jul 2013 10:28

zucht... "So you think you can dance" is een gedeponeerd televisieformat.... en ja het is een standaardzin uit een vreemde taal en die zin is als titel en als tv-format gedepeoneerd; als je de titel dus wil gebruiken zal je moeten betalen. en dat zal geen 50 euro zijn...
Wéét dat producers internet screenen om te waken over hun domeinrechten.Wéét dat als audiovisuele bedrijven een nieuw format opstarten, ze eerst het europese én internationale merkenregister consulteren.
dus ja, raad poster zeker aan om het er gewoon maar op te wagen... Het is immers jouw bekommernis niet als hij moet betalen héé....

Gebruiker21

#9 , 01 jul 2013 12:40

"So you think you can dance?" Lijkt me trouwens niet meteen een "standaard" Engelse zin. Toch niet zo standaard als bijvoorbeeld "How do you do?" of "Nice wheather, isn't it?" Dat je die laatste zinnen zonder probleem mag gebruiken, kan ik goed geloven. Die eerste zin daarentegen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis

#10 , 01 jul 2013 15:34

allee tom, ken je dat niet? , da's nochtans een courante openingszin op een fuif hoor, zo van...so...you think you can dance?
en dan zoefvlatsboem...het ijs is metéén gebroken en je neus ook :-)

Gebruiker21

#11 , 01 jul 2013 16:24

Héhé, ik zou eens wat meer in het Engels moeten uitgaan, precies... "Talk to the hand..." is da ondertussen al auteursrechterlijk beschermd? ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#12 , 01 jul 2013 18:47

Eens lezen tegen wie u het dan mag opnemen in de rechtszaal
http://www.devos.nl/blogs/id=6/is-so-yo ... ammaformat" onclick="window.open(this.href);return false;

CityBird

#13 , 02 jul 2013 02:56

Het is immers jouw bekommernis niet als hij moet betalen héé....
Loop je niet wat hard van stapel. Ik neem aan dat er eerst bij de TS een brief in de bus belandt met het verzoek de titel te verwijderen. Hij/zij kan daaraan steeds gevolg geven. Case closed (alweer een standaardzin)... Of zie ik dit weer verkeerd?

Misschien dit eens lezen: http://www.vandaag.be/bizar/61071_ameri ... b-aan.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes

eylis

#14 , 02 jul 2013 12:26

In de media maken we het hier dagelijks mee... en ik kan je verzekeren. als het gaat om internationale formats krijg je niet alleen een verzoek de titel te verwijderen maar tegelijk een ferme factuur om te betalen naar rato van het aantal dagen dat je de titel gebruikt hebt.
als je je op professioneel niveau begint te publiceren (we hebben het hier niet over een blogje héé, zie info poster) dan wordt je verondersteld de wetgeving daaromtrent te kennen.
Dat is hetzelfde als met de auto te rijden, dan wordt je ook geacht de wegcode te kennen. Als je in de auto stapt en zomaar wat rondcruist over alle baanvakken, dwars door alle (rode lichten) heen, zal de politie je ook niet vriendelijk vragen hiermee op te houden. en waar je je dan gevolg aan kan geven...

Terug naar “Archief”