Sinds jaren hebben wij grote problemen met het gedrag van onze zoon van 16. Schorsingen, internaat, gedragscontracten, enz. Hij kent geen respect tegen anderen en gaat constant in conflict. Tot eergisteren verbleef hij bij zijn vader (mijn ex-man). Daar is hij weggelopen.
Mijn ex man heeft dit gemeld aan de politie en hebben hem vandaag kunnen opsporen.Mijn zoon verklaarde dat hij geen eten kreeg bij zijn vader en het daar niet goed is en niet meer terug wil naar huis. Doch is dit niet correct want bij mij haalt hij ook al jaren zo streken en leugens uit. Bij mij wilt hij ook niet meer komen en wilt bij zijn vriend blijven.De procureur DK besliste dat hij een week bij de familie van een vriend mag blijven. Ik wordt opgeroepen bij de politie om een verklaring af te leggen over zijn gedrag en weglopen.Doch vraag ik me af of ik me niet laat bijstaan door een advocaat.Ik ben heel voorzichtig hiermee want iedere woord die men verklaart bij de politie kan grote gevolgen hebben in een eventuele rechtszaak. Mijn zoon kan ongelooflijk theater spelen en hem voordoen als slachtoffer bij mensen die hem niet kennen.(Ik ken een rechtszaak waarbij de leugens van een kind door de rechter werden geloofd met alle gevolgen vandien)Ook moet zijn negatieve gedrag zeker aangepakt worden door bevoegde instanties zodat hij later niet meer problemen veroorzaakt. Ik heb al verschillende keren aan de alarmbel getrokken maar niemand reageert. Verschillende scholen, CLB, school-psycholoog,gaan daar zeer licht over en schuiven vlug het probleem door. Bij een schorsing moet je gewoon op zoek naar een ander school, maar het probleem hetzelfde blijft...Alle raad is welkom!