dienstencheques

gboeckx
Topic Starter

dienstencheques

#1 , 24 jun 2013 12:11

Anderhalf jaar geleden hebben wij 90 elektronische dienstencheques aangekocht, zodat wij wat hulp hadden in het huishouden.

Omdat wij in september 2012, het niet meer georganiseerd kregen om deze dienstenhulp te laten komen, hebben wij het contract stopgezet.
Nu blijkt, dat de hulp vergeten was om 9 gepresteerde uren door te bellen. Ze doet dit 3 maanden later (17 december 2012).
Hierdoor leek het begin december voor ons, dat wij nog dienstencheques over hadden, die in maart 2013 zouden vervallen.

Omdat wij deze dienstencheques allemaal voor de vervaldatum willen opgebruiken, vragen wij aan een andere organisatie om iemand te sturen
voor deze 9 uur. Allemaal goed en wel, totdat ik 2 maand geleden telefoon krijg van deze laatste organisatie. De diensten zijn nog altijd niet betaald
omdat deze naar de eerste organisatie gegaan zijn.

De RVA zegt dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor de administratie van deze cheques en dat de diensten toch gelegeverd zijn. Terwijl je er toch vanuit mag gaan dat het beeld dat je krijgt van de
site sodexo, een juist beeld moet geven?
Bovendien zegt: het koninklijk besluit van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques; dat:

"De onderneming verbindt zich ertoe om de registratie van de dienstencheque-activiteiten op dergerlijke wijze te organiseren dat het mogelijk is exact na te gaan wat het verband is tussen de maandelijkse prestaties van elke individuele dienstencheque-werknemer, de gebruiker en de overeenkomstige dienstencheques."

Ik weet het niet meer.....

Bedankt bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MarieVC

#2 , 06 jul 2013 12:59

Zoals wel vaker het geval is, lijkt mij dit een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Natuurlijk moet elke DC-organisatie er voor zorgen dat alle prestaties correct, transparant en duidelijk worden beheerd.
Natuurlijk moet de hulp de gewerkte uren correct registreren.
Maar waar mensen zijn gebeurt al eens een fout. In dit geval heeft de eerste organisatie de uren te laat geregistreerd. Anderzijds ontvangen gebruikers bij elke registratie een e-mail. Wanneer dus een hulp bij een gezin werkt en er volgt geen elektronische melding zou er bij de gebruiker een belletje kunnen rinkelen, tiens ik heb hulp gekregen en er worden geen cheques gebruikt.
Bijkomend is er nog de website van Sodexo waar een onderscheid wordt gemaakt tussen prestaties die zijn goedgekeurd en prestaties die nog 'in wacht' zitten wat voor de gebruiker verwarrend kan zijn om te bepalen hoeveel cheques er nog precies in zijn portefeuille zitten.

M.i. is het standpunt van RVA correct. De diensten zijn inderdaad geleverd. De huishoudhulp haar of zijn loon moet worden uitbetaald. Een DC-organisatie kan dit alleen als zij hiervoor van de gebruiker cheques ontvangt.

MC

Reclame

Terug naar “Archief”