nietige opzeg

mickymouse
Topic Starter

nietige opzeg

#1 , 03 jul 2013 00:17

Hallo,

Ik heb het volgende voor :

Ik huur samen met mijn vrouw een klein appartement en dit sedert midden 2010.

Er is geen schriftelijk contract.

De verhuurder heeft mij (en niet mijn vrouw) enkele weken terug een aangetekende brief toegezonden waarin hij de huur opzegt "omdat het pand niet langer verhuurd zal worden als woongelegenheid, maar voor eigen gebruik wordt behouden".

Ik krijg zes maanden opzeg en moet dan weg zijn.

Nu, mij allemaal best : we waren sowieso van plan om hier weg te gaan.

Ik heb de huisbaas al laten weten dat hij van mijn part er zelf in mag gaan wonen en dit gedurende twee jaren; hier fijntjes bijgezet dat hij mij anders 18 maanden huur mag betalen.

Hierop heeft mijn huisbaas gereageerd door te stellen dat de opzeg nietig is en dus onbestaande want hij is vergeten te vermelden welk familielid er komt wonen : ik moet dus niet weg.

Begrijpe wie kan.

Kan hij zomaar eenzijdig zijn gedane opzeg intrekken ?

Mvg

Micky

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
professionalgamer

#2 , 03 jul 2013 09:29

Niet echt slim om te vermelden van die 18 maand huur als boete, zeker als je er zelf uit wil.
Als er geen geregistreerd contract is kun je volgens mij , als huiurder, opzeggen wanneer je wil met een aangetekende brief, zonder schadevergoeding.

mickymouse
Topic Starter

#3 , 03 jul 2013 17:15

Het gaat om de opzeg gedaan door de VERhuurder.

Als een huurcontract niet geregistreerd is, is dit toch enkel in het voordeel van de huurder, die dan idd altijd wegkan zonder enige opzeg te moeten doen.

Niet ?

Het is er mij enkel op te doen te weten te komen of de opzeg van de verhuurder zomaar door hem "ingetrokken" kan worden...

Reclame

j.demoor

#4 , 05 jul 2013 08:11

“Art.215...§2...De opzeggingen, kennisgevingen en exploten betreffende die huur moeten gezonden of betekend worden aan elk der echtgenoten afzonderlijk of uitgaan van beide echtgenoten gezamenlijk...”(Burgerlijk Wetboek).

Het komt echter alleen de beschermde partij,namelijk de huurder(s) ,toe de nietigheid van die opzegging in te roepen.

“Art.3. § 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn...De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder... Deze laatste moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen. De verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen van de kennisgeving ervan; zoniet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Het komt ook hier alleen de beschermde partij,namelijk de huurder(s) ,toe de nietigheid van die opzegging te vorderen.

‘Hierop heeft mijn huisbaas gereageerd door te stellen dat de opzeg nietig is en dus onbestaande want hij is vergeten te vermelden welk familielid er komt wonen ‘

Het is niet aan de verhuurder om op voornoemde gronden de nietigheid van de opzegging in te roepen. Nog minder is die opzegging ambtshalve nietig.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mickymouse
Topic Starter

#5 , 05 jul 2013 08:45

Dus als hij niet zelf in het pand komt wonen, moet hij mij een schadevergoeding betalen ?

archimedes

#6 , 05 jul 2013 12:15

is er hier ook geen probleem door het feit dat er geen schriftelijk contract is voor een verhuring van 2010. Mag dit nog wel, mondeling verhuren in 2010?

Vandebos

#7 , 05 jul 2013 12:30

Heb je de verhuurder aangetekend of per mail laten weten dat hij er voor jouw part zelf in mag komen wonen?

mickymouse
Topic Starter

#8 , 07 jul 2013 01:17

Yep, ik heb hem gezegd dat ik ervoor zal zorgen dat ik op tijd weg zal zijn zoals hij wil.

Nu heeft hij een advocaat genomen en krabbelt hij terug.

De opzeg zou niet rechtsgeldig zijn en ik mag hem als "onbestaande" beschouwen.

Fijn dat jullie mij hiermee willen helpen; ik heb geen geld om een advocaat te betalen (heb ook geen recht op een prodeo...)

Terug naar “Archief”