#1 , 08 jul 2013 15:44
Goeiedag, ik ben sinds 2001 weduwnaar, mijn dochter is geboren in 2000. Ik woon en werk in het buitenland sinds 2 jaar. De dochter verblijft bij de ouders van mijn overleden echtgenote. Tegen mijn zin maar mijn dochter was er niet erg gerust in om mee te verhuizen, school ,vriendjes, taal ,cultuur,... Het was een onzekere stap in een nieuwe richting, ik had geen idee wat de toekomst ging brengen. Nu is het echter zover gekomen dat de grootouders en hun vrienden haar bang maken om zelfs maar op vakantie te komen, nu hoor dat ze rondbazuinen dat ik mijn dochter in de steel liet en dat ze ondertussen pleegouderschap hebben aangevraagd. Ik ben op dit moment de persoon met het ouderlijk gezag maar nu heb vernomen dat mijn dochter met de mutualiteit naar Italie op reis gaat, ik weet niet zelfs niet waar in Italie. Als ik in Belgie ben dan heeft ze plots zoveel activiteiten dat ik haar amper kan zien, als ik ze zie dan is dat ze dit en het gene nog moet doen, zodat op de korte bezoekjes al direct een domper gezet wordt. Alle beslissingen worden zonder mijn medeweten genomen. Zelfs de keuze van studierichting was al genomen en vastgelegd in de school. Elke opmerking wordt zodanig verdraaid dat ik als de onmogelijke wordt omschreven en zij die alleen het beste voorhebben met mijn dochter. Ze sturen haar in dezelfde studierichting als haar mama was, ondertussen hebben ze ook het haar laten knippen zoals dat van de mama op die leeftijd, zelfs de bijles wiskunde wordt gegeven door dezelfde leraar die bijles wiskunde gaf aan de mama. Alle buitenschoolse activiteiten zijn dezelfde als die de mama deed en wat mama niet deed wordt niet aangemoedigd,zelfs afgebroken. Bijvoorbeeld pianoles volgt ze niet meer. Maar daat weet ik pas weken nadien, haar lange haar is zonder mijn medeweten gekortwiekt naar model en lengte van de mama, toen heb ik ze weken niet op videogesprek gezien enkel via chat. Ik wil mijn dochter niet kwijt maar ik wil ook niet dat ze gebruikt wordt als surrogaat van hun overleden dochter,maar ze is al ouder dan 12 jaar dus kan ze zelf beslissen ook al wordt ze dagelijks gemanipuleerd en angst ingeboezemt.