Lek in waterleiding op camping

PascaleO
Topic Starter

Lek in waterleiding op camping

#1 , 11 jul 2013 08:59

Geachte, vorige week ontdekte mijn echtgenoot een plas water op het door ons gehuurde perceel op een kampeerplaats in het Antwerpse. Mijn man is meteen naar de verantwoordelijke gestapt om dit mede te delen. De verantwoordelijk die eerst mijn man uitkafferde is dan nadien met hem de waterleiding gaan afzetten. Tevens werden de waterstanden dan ook genoteerd. Er zou 657 cubic water weg gelopen zijn.

Volgens de verantwoordelijke zouden wij opdraaien voor dit verlies (2500 euro), daar de lekkage op ons terrein bevindt. De eigenaar wist mijn man toen te vertellen dat de vorige huurder (dit moet jaren gelden zijn - wij huren nu dit stuk voor een 3de jaar en voordien heeft deze grond jaren leeg gestaan) toendertijd een koppeling had geplaatst.

M.a.w. de eigenaar wist van een probleem maar heeft dit nooit aan ons verteld, tevens de waterleiding die gaat van de teller tot juist aan de plaats waar de aansluiting dient te gebeuren met de caravan is door de eigenaar (of in opdracht van de eigenaar) gelegd. De waterleiding waar de lekkage zich bevindt ligt een 40 cm onder de grond.

In het contract staat echter het volgende :

5. Nutsvoozieningen
De huurders verbinden zich ertoe alle nutsvoozieningen in of aan hun verblijf uit te voeren conform de wettelijke bepalingen ter zake (zie huishoudelijk regelement). Uit veiligheidsoverwegingen kan de verhuurder de nutsvoorzieningen stop zetten.
Zelfs indien de verhuurder aansprakelijk zal kunnen gesteld worden, om welke reden dan ook, zien de huurders af van elke verhaals of vorderingsmogelijkheid, terwijl ze zich daarnaast verbinden de verhuurder te vrijwaren betreffende ieder aanspraak of vordering die voortvloeit uit het in huur geven van het perceel en het erop geplaatst verblijf.

Het huishoudelijk regelement waarnaar men verwijst
Nutsvoorzieningen : electriciteitsnet moet voldoen aan de wettelijke bepalingen, het waternet moet een hoofdkraan bevatten. Er dient een septic tank met sterfput aanwezig te zijn.

Mijn vraag is nu, draaien wij nu op voor deze kosten ? en dienen wij deze leiding te vervangen - 10 meter leiding van aan de teller tot aan onze hoofdkraan + de nodige werkuren en we zitten dus ook compleet zonder drinkwater.

Dank voor uw antwoord.

mvg
Pascale

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2013 10:11

Al de werken aan de leidingen NA de teller vallen normaal tlv de gebruiker van die teller.

PascaleO
Topic Starter

#3 , 11 jul 2013 12:48

Dus als de eigenaar een slecht material onder de grond plaatst van de teller tot aan onze hoofdkraan. Moet ik het waterverlies betalen ?

Dit lijkt me een beetje te gek.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 12 jul 2013 09:21

Dus als de eigenaar een slecht material onder de grond plaatst van de teller tot aan onze hoofdkraan. Moet ik het waterverlies betalen ?

Dit lijkt me een beetje te gek.
Als ik een huis koop, en er blijkt later een waterleiding stuk te zijn waardoor veel water wegloopt zonder dat ik het merk, moet ik dat waterverlies ook betalen. Mogelijk kan ik aantonen dat de loodgieter zwaar in de fout gegaan is, maar begin daar maar eens mee. Het eerste wat ik dan zou doen, is mijn brandverzekering aanspreken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#5 , 12 jul 2013 10:08

Het eerste wat ik dan zou doen, is mijn brandverzekering aanspreken.
Het eerste wat ik zou doen is het lek opzoeken en ervoor zorgen dat het werd hersteld.
Maak wel degelijke foto's.

Gebruiker21

#6 , 12 jul 2013 10:17

Het eerste wat ik dan zou doen, is mijn brandverzekering aanspreken.
Het eerste wat ik zou doen is het lek opzoeken en ervoor zorgen dat het werd hersteld.
Heu... je hebt daar idd een punt ;-). Het leek me vanzelfsprekend dat je uiteraard eerst het waterverlies stopt (hoofdkraan dichtdraaien, dus). Geen idee of ik dan eerst een loodgieter bel. Ik denk het niet, eigenlijk. Ik zou eerst mijn makelaar bellen om te vragen of ik foto's moet maken, of er eerst een expert moet komen, of ik meteeen een loodgieter bel.

Anyway, de topic starter zal idd eerst het waterverlies moeten stoppen. Maar geen idee of hij hiervoor verder een verzekering kan aanspreken? Geen ervaring met campings. Bestaan er brandverzekeringen voor caravans die gelijkaardig zijn aan die van huizen (hopelijk wel aan een iets lager tarief ;-)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor

#7 , 13 jul 2013 08:49

“Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere de herstellingen:Aan haarden...Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Zelfs indien de verhuurder aansprakelijk zal kunnen gesteld worden, om welke reden dan ook, zien de huurders af van elke verhaals of vorderingsmogelijkheid‘

Voornoemde afstand van verhaal is mijns inziens geldig in de gegeven omstandigheden.

Meld de schade in ieder geval aan uw verzekeraar met kopie van uw contract.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”