privé - detective

patjebrussel
Topic Starter

privé - detective

#1 , 16 jul 2013 11:44

Mag een privé - detective een adres van iemand achterhalen of is dit een schending van de privacy ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 16 jul 2013 11:54

Zal er vanafhangen op welke manier hij/zij dat doet.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2013 12:44

Zal er vanafhangen op welke manier hij/zij dat doet.
...en wat hij veder met die informatie doet. Zo mag hij dat adres bijvoorbeeld niet zomaar op internet gooien, ook al is hij het op een legale manier te weten gekomen.

Ik heb ook geen idee of een privé-detective verplicht is om te verklaren hoe hij aan bepaalde informatie komt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

bartvdv

#4 , 16 jul 2013 12:45

Tjiens, adressen staan toch gewoon in de gouden/witte gids op het internet en op talloze andere plaatsen, in binnen- en buitenland.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2013 09:00

Tjiens, adressen staan toch gewoon in de gouden/witte gids op het internet en op talloze andere plaatsen, in binnen- en buitenland.
Van mensen die niets te verbergen hebben, of er geen probleem mee hebben bereikbaar te zijn, ja. Maar je zou eens moeten weten hoe goed mensen met schulden zich kunnen laten "verdwijnen" zodat ze niet meer in de witte gids te vinden zijn of op internet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

patjebrussel
Topic Starter

#6 , 17 jul 2013 09:19

Wees maar gerust dat ik al gezocht heb, en de witte gids is al lang geen bron van info meer hoor.
De politie mag het niet geven weet ik intussen.

In de wet staat :
Artikel 1. § 1. In de zin van deze wet wordt als privé-detective beschouwd elke natuurlijke persoon die gewoonlijk, al of niet in ondergeschikt verband, tegen betaling en voor een opdrachtgever activiteiten uitoefent bestaande uit:
1° het opsporen van verdwenen personen of verloren of gestolen goederen;

Dus ja, het mag, of zie ik dat verkeerd ?

carlvh

#7 , 18 jul 2013 18:44

Wet op Privacy regelt in eerste instantie de verwerking van persoonsgegevens.

Of een privaat onderzoeker al dan niet een adres mag (of zal willen) achterhalen hangt in belangrijke mate van de opdracht af (lees: waarvoor zal het adres gebruikt worden...?)

Als het, zoals u suggereert, gaat om een schuldenaar, zie ik hierin geen probleem. De wijze waarop hij tewerk mag gaan zal onder andere afhangen van het feit of het een natuurlijke of rechtspersoon betreft. Qua moeilijkheidsgraad lijkt het in ieder geval wel mee te vallen.

Aarzel niet eventueel bijkomende info te vragen. Mvg.

patjebrussel
Topic Starter

#8 , 18 jul 2013 18:51

Ik suggereer hier nks, ik wil niet naast de wet lopen en al zeker de opdracht er niet toe geven.
De vraag blijft dus.

carlvh

#9 , 18 jul 2013 18:57

Nee.Dat deed Gebruiker21. Het woord "suggereren" impliceerde ook niks negatiefs hoor.

Het is geen ja/nee-kwestie. Het hangt af van de motivatie van de opdrachtgever. Als je een adres wil achterhalen omwille van een gerechtigde reden (maw in lijn met wetgeving en deontologie) kan dat zonder meer.

C.

Terug naar “Archief”