Opzeggen vastgoedmakelaar

Plutarch
Topic Starter

Opzeggen vastgoedmakelaar

#1 , 18 jul 2013 09:32

Geachte dames en heren van het juridisch forum,

Reeds vijf maanden staat het huis van mijn moeder (2 eigenaars: mijn gescheiden moeder en vader) nu al te koop bij een erkend vastgoedmakelaar. Wij werken met een exclusiviteitscontract van 6 maanden en mijn moeder heeft zelf het contract nu opgezegd via aangetekend schrijven, nog voor dat de maand opzegtermijn van start ging. Mijn moeder deed dit slechts met 1 handtekening (die van haar zelf). Nu komt de vastgoedmakelaar af met het argument dat mijn aangetekende opzegbrief niet geldig is omdat er maar 1 handtekening onder staat. Klopt dit argument? Het kan toch niet zijn dat mijn moeder nu voor eeuwig vasthangt aan die vastgoedmakelaar zolang ze de handtekening van mijn vader niet heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jul 2013 09:39

Wie heeft de verkoopsopdracht ondertekend?

Plutarch
Topic Starter

#3 , 18 jul 2013 10:00

Mijn gescheiden ouders hebben 5 maand geleden het contract samen ondertekend. Beiden dachten ze het huis snel te verkopen maar dat is dus niet het geval geweest. Nu is mijn moeder niet meer tevreden over de makelaar en wil ze er van af om het huis eerst uit de hand te verkopen of eventueel met een andere makelaar wan het huis moet zo snel mogelijk verkocht worden. Mijn vader wou echter de opzegbrief niet ondertekenen.
In ons contract staat er beding voor stilzwijgende verlenging van het contract als er niet een maand voor het einde van het contract een aangetekende brief wordt opgestuurd. Wij hebben dat dus gedaan maar met slechts 1 handtekening. Het kan toch niet zijn dat mijn moeder niks meer te zeggen heeft omdat ze 5 maand geleden een handtekening heeft gezet onder een contract van bepaalde duur met de intentie om het huis zo snel mogelijk te verkopen? Mijn vader kan mijn moeder eigenlijk toch niet gijzelen met dat contract?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Reclame

Vandebos

#4 , 18 jul 2013 11:13

Als beiden de verkoopsopdracht hebben ondertekend dienen beiden de opdracht stop te zetten.

De makelaar heeft gelijk. Indien deze de opzeg zou aanvaarden stelt hij/zij zich bloot aan schadeclaims van de andere ondertekenaar.

Plutarch
Topic Starter

#5 , 18 jul 2013 11:17

Dus mijn moeder zit voor eeuwig vast aan dat contract zolang ze de handtekening van mijn vader niet heeft?

Vandebos

#6 , 18 jul 2013 11:19

Wanneer uw vader niet mee wenst te ondertekenen zal zij verplicht zijn de vrederechter bij tussenvonnis te verzoeken in te grijpen.

Plutarch
Topic Starter

#7 , 18 jul 2013 23:53

Het gaat hier toch eigenlijk om een meerpartijenovereenkomst? Dat deze niet zomaar door 1 partij kan ontbonden worden, begrijp ik wel, maar nergens zegt de rechtspraak of de belgische wetgeving toch iets over het opzeggen van een meerpartijenovereenkomst? Over de schadeclaims die de andere ondertekenaar zou kunnen instellen: dat kan toch enkel met betrekking tot daden gesteld door de makelaar binnen die 6 maanden dat het contract loopt en niet met betrekking tot daden wanneer er geen contract meer is?

Terug naar “Archief”