vermoeden seksueel misbruik

Loria
Topic Starter

vermoeden seksueel misbruik

#1 , 24 jul 2013 16:32

Een vrouw van middelbare leeftijd, die ik heel klein beetje ken, vertelt zonder schroom over haar voorkeur voor jonge mannen. Niet enkel mannen van rond de 20-ziet ze zitten, maar eveneens middelbare schooljongens. Ze vertelt zonder schroom over haar verlangens naar hen toe. 1 keer zag ik dat ze een jongen van een jaar of 16 aansprak en vroeg of hij met haar de liefde wou bedrijven. Die jongen heeft dat toen niet toegestaan, maar ik ben bang dat het wel al is gebeurd. De vrouw werkt beroepsmatig met tieners ( onderwijs).
Mocht dit volgend jaar of binnen 5 jaar zich escaleren, zal ik het mezelf niet kunnen vergeven dat ik niets gedaan heb.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
webmaster
Beheerder

#2 , 24 jul 2013 17:04

Loria, begrijp ik het goed dat je vraag eigenlijk neerkomt op: "wat kan ik concreet doen bij vermoeden van seksueel misbruik ?"

Mariette

#3 , 24 jul 2013 17:08

Ik dacht dat sex met een volwassen persoon was toegestaan vanaf 16 jaar.

Reclame

Loria
Topic Starter

#4 , 24 jul 2013 17:25

ja, dat is idd de vraag die ik stel.
Ik ben zeker wat betreft die dingen die die vrouw zegt en dingen die ik met eigen ogen heb gezien.

Mariette

#5 , 24 jul 2013 17:36

ja, dat is idd de vraag die ik stel.
Ik ben zeker wat betreft die dingen die die vrouw zegt en dingen die ik met eigen ogen heb gezien.
En waren die tieners reeds 16 of niet?
Klachten kunnen ingediend worden door die tieners zelf of door hun ouders indien minderjarig (-16)

Als ze zestien zijn en het is met wederzijdse toestemming, dan is er geen sprake van sexueel misbruik.

Loria
Topic Starter

#6 , 24 jul 2013 18:16

Ik dacht dat er voor de leeftijd van 18 een regel was dat een 16 of 17 jarige het enkel mocht doen met iemand waar het leeftijdsverschil amper twee jaar bedroeg.

Mariette

#7 , 24 jul 2013 18:23

Werd die wet niet aangepast? Ik vind er namelijk niks meer van terug.

http://www.seksualiteit.be/misbruik/mis ... tijdsgrens" onclick="window.open(this.href);return false;
Om in te stemmen met seks moet je minstens 16 jaar zijn. Onder deze leeftijd gaat de Belgische wet ervan uit dat jongeren niet voldoende 'rijp' zijn voor seks. Bij seksueel contact met familieleden of inwonende personen, moet je minstens 18 jaar zijn. Daarna legt de wet geen beperkingen meer op. Maar zedelijke normen weerhouden familieleden ervan om seks met elkaar te hebben.
(ik wist zelfs niet dat je sex MOCHT hebben met familieleden! - tenzij ze nichten en neven bedoelen misschien?)

Misschien bedoelt U dit met die leeftijdsgrens onder jongeren. Blijkbaar "mag" het bij jongeren dus ook onder de 16 jaar.
Mogen jongeren seks hebben onder elkaar?

In principe zijn jongeren, net als volwassenen, strafbaar wanneer ze seksuele handelingen stellen onder 16 jaar. Maar voor jongeren onderling is de wet veel soepeler. Zeker wanneer er wederzijdse toestemming en nauwelijks of geen leeftijdsverschil is.

eylis

#8 , 24 jul 2013 23:04

er kan door de ouders van de 16jarige wel degelijk klacht neergelegd worden tegen de "middelbare" vrouw.
De formulering luidt ongeveer als volgt: vanaf 16 jaar mag en kan je sexuele betrekkingen hebben, maar dan met leeftijdsgenoten. Zodra de andere partner meerderjarig is en er dus een te groot leeftijdsverschil tussen beiden, kan de meerderjarige wél strafrechterlijk vervolgd worden. Er zijn al precedenten. dus de middelbare dame kan maar best haar driften een beetje kanaliseren, want hier gaat het niet alleen om sexuele betrekkingen, maar in feite sexuele intimidatie, een vorm van machtsmisbruik.
In deze gevallen zijn het dan wel de ouders van de minderjarige die klacht neerleggen.

Mariette

#9 , 25 jul 2013 00:10

er kan door de ouders van de 16jarige wel degelijk klacht neergelegd worden tegen de "middelbare" vrouw.
De formulering luidt ongeveer als volgt: vanaf 16 jaar mag en kan je sexuele betrekkingen hebben, maar dan met leeftijdsgenoten. Zodra de andere partner meerderjarig is en er dus een te groot leeftijdsverschil tussen beiden, kan de meerderjarige wél strafrechterlijk vervolgd worden. Er zijn al precedenten. dus de middelbare dame kan maar best haar driften een beetje kanaliseren, want hier gaat het niet alleen om sexuele betrekkingen, maar in feite sexuele intimidatie, een vorm van machtsmisbruik.
In deze gevallen zijn het dan wel de ouders van de minderjarige die klacht neerleggen.
Heeft U van het gekleurde een bron?

Op de site SENSOA (met steun van de Vlaamse Overheid) staat geen beperking van zodra met 16 geworden is. Enkel voor sex met familieleden en inwonenden moet men de leeftijd van 18 bereikt hebben.
De seksuele leeftijdsgrens

Om in te stemmen met seks moet je minstens 16 jaar zijn. Onder deze leeftijd gaat de Belgische wet ervan uit dat jongeren niet voldoende 'rijp' zijn voor seks. Bij seksueel contact met familieleden of inwonende personen, moet je minstens 18 jaar zijn. Daarna legt de wet geen beperkingen meer op.
Mag een volwassene seks hebben met een minderjarige?

Seksuele handelingen met min-16-jarigen zijn altijd strafbaar. Zelfs wanneer de jongere ermee instemt en wanneer er geen dwang is gebruikt. Bij seks onder 16 jaar spreekt de strafwet over aanranding van de eerbaarheid. Seks met penetratie bij min-14-jarigen wordt door de wet altijd gelijkgesteld met verkrachting, zelfs wanneer de jongere ermee instemt.
http://www.seksualiteit.be/misbruik/mis ... tijdsgrens" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#10 , 25 jul 2013 20:42

zoals ik het formuleer staat het waarschijnlijk niet in de wetsartikels/ Maar het komt er op neer dat als een meederjarige sexuele betrekkingen heeft met een miderjarige (dus ook +16jarigen) de meerderjarige eigenlijk misbruik maakt van zijn mogelijke overmacht.
Fransiscus of Demoor weten het misschien hoe het precies in de wet staat.
Enne Mariette, best niet zoeken op thema-websites: je researcht veel juister als je het burgerlijk wetboek uitpluist.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jul 2013 21:32

Strafwetboek:
HOOFDSTUK V. - AANRANDING VAN DE EERBAARHEID EN VERKRACHTING.

Art. 372. (Zie NOTA 1 onder TITEL) <W 15-05-1912, art. 48> Elke aanranding van de eerbaarheid, zonder geweld of bedreiging gepleegd op de persoon of met behulp van de persoon van een kind van het mannelijke of vrouwelijke geslacht beneden de volle leeftijd van zestien jaar, wordt gestraft met opsluiting (van vijf jaar tot tien jaar). <W 2000-11-28/35, art. 6, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001>
(De aanranding van de eerbaarheid, zonder geweld of bedreiging door een bloedverwant in de opgaande lijn of adoptant gepleegd op de persoon of met behulp van de persoon van een minderjarige, zelfs indien deze de volle leeftijd van zestien jaar heeft bereikt, maar niet ontvoogd is door het huwelijk, wordt gestraft met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar. Dezelfde straf wordt toegepast indien de schuldige hetzij de broer of de zus van het minderjarige slachtoffer is of ieder ander persoon die een soortgelijke positie heeft in het gezin, hetzij onverschillig welke persoon die gewoonlijk of occasioneel met het slachtoffer samenwoont en die over dat slachtoffer gezag heeft.) <W 2000-11-28/35, art. 6, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001>

Mariette

#12 , 25 jul 2013 22:07

Strafwetboek:
HOOFDSTUK V. - AANRANDING VAN DE EERBAARHEID EN VERKRACHTING.

Art. 372. (Zie NOTA 1 onder TITEL) <W 15-05-1912, art. 48> Elke aanranding van de eerbaarheid, zonder geweld of bedreiging gepleegd op de persoon of met behulp van de persoon van een kind van het mannelijke of vrouwelijke geslacht beneden de volle leeftijd van zestien jaar, wordt gestraft met opsluiting (van vijf jaar tot tien jaar). <W 2000-11-28/35, art. 6, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001>
(De aanranding van de eerbaarheid, zonder geweld of bedreiging door een bloedverwant in de opgaande lijn of adoptant gepleegd op de persoon of met behulp van de persoon van een minderjarige, zelfs indien deze de volle leeftijd van zestien jaar heeft bereikt, maar niet ontvoogd is door het huwelijk, wordt gestraft met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar. Dezelfde straf wordt toegepast indien de schuldige hetzij de broer of de zus van het minderjarige slachtoffer is of ieder ander persoon die een soortgelijke positie heeft in het gezin, hetzij onverschillig welke persoon die gewoonlijk of occasioneel met het slachtoffer samenwoont en die over dat slachtoffer gezag heeft.) <W 2000-11-28/35, art. 6, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001>
Dat is toch exact hetzelfde als wat op de website van Sensoa (gesteund door de Vlaamse Gemeenschap) staat?

Terug naar “Archief”