laattijdige factuur ontvangen na stopzetting activiteiten

jdusse
Topic Starter

laattijdige factuur ontvangen na stopzetting activiteiten

#1 , 18 jul 2013 18:28

Sinds 31/12/2012 ben ik gestopt als zelfstandige in bijberoep. In mei 2013 ontving ik een factuur van een leverancier met een bestelling in april 2012 die door een fout in hun systeem werd geleverd maar niet werd gefactureerd.
Ik zit hier erg mee verveeld. Ik wil wel betalen voor iets wat ik aangekocht heb, maar ik vind het een beetje laat dat ze er meer dan een jaar later mee afkomen, terwijl ik als gewone particulier de BTW niet meer kan recupereren.
Daarom vroeg ik me af wat de mogelijke oplossingen zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 18 jul 2013 19:33

Natuurlijk sneu dat je de btw niet meer kan recupereren (en de factuur niet meer als onkosten kan inbrengen) maar bij het afsluiten van een zaak hoort nu eenmaal een controle van openstaande facturen en dit is blijkbaar (niet volledig) gedaan geweest.

axflow

#3 , 25 jul 2013 20:20

Hoe kan een zelfstandige in bijberoep dan btw recupereren?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2013 12:18

Hoe kan een zelfstandige in bijberoep dan btw recupereren?

Een zelfstandige in bijberoep of een zelfstandige in hoofdberoep is identiek het zelfde.

Ieder zelfstandige die BTW plichtig is kan dus BTW recuperen, met uitzondering van de kleine onderneming die dit aanvraagt om de vrijstellingsregeling, het jaarlijks omzetcijfer mag niet meer bedragen dan 5.580 EUR.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jdusse
Topic Starter

#5 , 29 jul 2013 13:07

Intussen heb ik de factuur gewoon betaald. Ergens anders las ik dat je de BTW nog kan recupereren als je dat bij belastingdienst aanvraagt.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jul 2013 18:56

Intussen heb ik de factuur gewoon betaald. Ergens anders las ik dat je de BTW nog kan recupereren als je dat bij belastingdienst aanvraagt.
Als je al stopzettingscontrole nog niet gehad heeft zal je hoogst waarschijnlijk geen meer krijgen, nu als je u btw van de te laat ontvangen factuur vraagt zal je zeker die controle krijgen, en dan zou het wel eens kunnen dat je veel meer dan die paar euro BTW zal moeten betalen, ik zeg dit maar omdat ik dit al eens meer dan éénmaal gezien en gehoord heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ganapathi tantre

#7 , 29 jul 2013 20:50

de raad van lowie: maakt dus een slapende hond niet wakker

giserke

#8 , 30 jul 2013 14:23

Bij een eenmanszaak maakt het niet uit, je blijft financieel verantwoordelijk voor alle zaken die je tijdens je activiteiten als zelfstandige hebt uitgevoerd.
Je blijft ook volledig aansprakelijk na stopzetting van de zaak voor gegeven garanties , en in geval van de bouwsector de 10 jarige aansprakelijkheid. (Opgelet met eventuele verzekeringen die je stop zet bij sluiten zaak, want als er in die 10 jaar iets gebeurt zal je zelf opdraaien voor eventuele schadeclaimen)
Zoals eerder gezegd, als je openstaande facturen hebt staan, moet je ze betalen voor je uw activiteiten stopzet.
Om de BTW te kunnen recupereren, laat je best uw ondernemingsnummer niet schrappen.
Je mag nog facturen ingeven in het jaar van de stopzetting.
Dan kun je gewoon bij een volgende BTW aangifte die laatste facturen ingeven.

PS, zaken op zijn beloop laten is altijd af te raden.

Terug naar “Archief”