Toegang Garage Rijwoning

Conny Smeets
Topic Starter

Toegang Garage Rijwoning

#1 , 01 aug 2013 09:53

Wij wonen in een rijwoning met garage. Onze directe buur heeft de vervelende gewoonte van VLAK naast de garage te parkeren of haar bezoek te laten parkeren. Dit bemoeilijkt vooral het uitrijden van onze garage die vrij smal is.

Recent is ze bovendien met werken bezig en dan laat ze containers vlak naast de garage plaatsen. Wij hebben gehoord dat er [b]minstens één meter voor en achter een garagepoort [/b]moet vrijgelaten worden. Klopt dit en waar kunnen we eventueel de betrokken wettekst vinden? Kwestie van eens een copietje in haar brievenbus te droppen hiervan. Gisteren was de situatie zelfs zodanig dat de container een klein stukje voor de garage stond met de open deur doodleuk VOOR de garage.

Met dank bij voorbaat voor uw antwoord,

Conny Smeets

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pgovaere

#2 , 01 aug 2013 10:17

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;

Conny Smeets
Topic Starter

#3 , 01 aug 2013 10:34

Tof bedankt voor het snelle antwoord :-)

Ik heb er 11 (!) jaar geduld mee gehad, tijd om op mijn strepen te gaan staan ;-)

Reclame

Conny Smeets
Topic Starter

#4 , 01 aug 2013 12:01

Ik neem trouwens aan dat die meter ook geldt voor voorwerpen - zoals containers - en niet alleen voor voertuigen?

Turaki

#5 , 01 aug 2013 12:44

Die meter geldt alleen bij voertuigen op straat geparkeerd, bij garages en inritten moet enkel de breedte van de poort vrijgehouden worden. Die meter naast de garagepoort is een fabeltje.

pgovaere

#6 , 01 aug 2013 13:39

"en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen"

Voor discussie vatbaar...

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 aug 2013 13:56

Vraag aan uw gemeente de toelating om een gele streep te schilderen op de stoep, telkens 1 meter L & R van uw poort.

RedAttack

#8 , 01 aug 2013 14:30

De gele lijn zal hoogst waarschijnlijk geweigerd worden, aangezien dit niet voor openbaar nut is.

Ik verkeer in dezelfde situatie, 2 jaar geprocedeerd met gemeente en uiteindelijk verloren.
Bij mij is het onmogelijk om met mijn vrachtwagen mijn eigendom (in KMO-zone) te verlaten indien ze tot aan de oprit staan geparkeerd.

Vrees ervoor dat je met het ongemak zal moeten omgaan.

Voor het plaatsen van een container is toelating (vergunning)van de gemeente nodig
Laatst gewijzigd door RedAttack op 01 aug 2013 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.

mava105

#9 , 01 aug 2013 15:31

Bij mij thuis heeft de stad Leuven dat nochtans gedaan, en ze na een 5 tal jaren zelfs mooi herschilderd.. Wel een 20 tal jaren geleden. En heb helemaal geen lange arm in deze stad. Is nu niet mee nodig omdat de straat werd heraangelegd en er niet meer mag geparkeerd worden aan mijn kant.
Eens vragen kost niets. neem een paar foto's als ze te dicht staan, en ga daarmee naar gemeente en / politie.

Franciscus

#10 , 01 aug 2013 18:04

Rijbaan breedte minimaal 3 meter.
Dan trottoir al of niet voorhof met muurtjes
Politie trekt een loodlijn van de poort naar het trottoir ... het is die ruimte die zeker vrij moet blijven.
Ook een container al of niet open kan niet.
Daarbij zij moeten een vergunning hebben ( in de meeste gemeenten) om een container op de openbare weg te plaatsen.
In vele gevallen ook nog een (verbouw)vergunning als het werken zijn aan/in het huis.

In Antwerpen moet deze vergunningen zichtbaar aangebracht zijn zodat ze te lezen zijn vanop de openbare weg.

Turaki

#11 , 01 aug 2013 18:58

"en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen"

Voor discussie vatbaar...
Tot nu toe toch maar weinig rechtspraak (voor zover ik weet geen) die deze interpretatie volgt.

Als bouwheer of koper kent u de breedte van de garage, en kan u niet gaan verwachten dat anderen rekening gaan houden met de gevolgen van uw beslissing.
"Maar soms kan je niet anders dan een smalle garage plaatsen." Niemand verplicht u om daar te bouwen (of te kopen), dus dat gaat ook niet op.

RedAttack

#12 , 01 aug 2013 19:59

Als ze bij elke woning met garage/oprit een meter links en rechts moeten vrijhouden, dan kan men in bebouwde kom nog zelden parkeren.

Lanox

#13 , 02 aug 2013 14:42

Als ze bij elke woning met garage/oprit een meter links en rechts moeten vrijhouden, dan kan men in bebouwde kom nog zelden parkeren.
Als men die "1 meter" uit artikel 25.1 1° letterlijk neemt mag 90% van de geparkeerde auto's in Borgerhout op de bon staan. Waar ik maar mee wil zeggen dat men tegenwoordig pas de regels boven haalt als er zich problemen voordoen.

RedAttack

#14 , 03 aug 2013 18:45

Dat is net mijn punt. Men moet wettelijk geen meter vrijhouden aan garage of oprit, enkel wanneer er een auto staat dien je een meter (voor-achter) vrij te laten om in/uit te rijden.

En zoals Franciscus reeds postte, wordt er een denkbeeldige lijn getrokken van de linker-en rechterzijde van de oprit/garagepoort naar de straatzijde toe. Deze ruimte dient dan vrij gehouden te worden. Deze werkwijze wordt trouwens ook gehanteerd met de vrije ruimte op de hoek van een kruispunt. M.a.w. indien het kruispunt bestaat uit afgeronde hoeken, kan het zelfs zijn dat men ook daar tot aan de rand van de straat mag parkeren.
Laatst gewijzigd door RedAttack op 03 aug 2013 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”