herschrijven van woning na scheiding

africangirly
Topic Starter

herschrijven van woning na scheiding

#1 , 09 aug 2013 09:07

Vorig jaar hebben we een woning gekocht .
Nu beslist mijn echtgenote van uit elkaar te gaan zij wil haar vrijheid terug.
Wij hebben wel een dochter van 4 .
Nu kunnen we de woning nog niet verkopen aangezien we er 3 jaar moeten wonen .
Anders moeten we een boete betalen van 16000 euro (vermindering van die registratiekosten)
Ik zou zelf graag de woning houden.
Om mijn dochter een thuis te geven.
Maar nu is mijn vraag wat kost het om de lening te laten overzetten enkel op mijn naam.
Heeft er iemand een idee of zit in dezelfde situatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 aug 2013 12:38

Eerst en vooral moet de bank akkoord gaan dat u de lening alleen afbetaalt. Als dat lukt , kan zonder veel problemen de beslissing vanuit de echtscheiding uitgevoerd worden : u neemt het huis over met alle lasten van de lening. Er dienen dan geen nieuwe registratiekosten betaald te worden , misschien enkel 'dossierkosten'.
Van den andere kant toch ook dit : een echtscheiding is meestal een voldoende redden om , bij vroegtijdige verkoop van een huis met klein beschrijf, geen verhoging of boete qua registratierechten aan te rekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 11 aug 2013 10:58

Wanton,

Toch wel even nuanceren. in voorkomend geval zal er wel de "miserietaks" betaald moeten worden op de overgang eigendom mevrouw naar mijnheer.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

wanton

#4 , 11 aug 2013 11:51

is waar! Sorry. Er moeten wel geen notaris- of hypotheekkosten vergoed te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Archief”