huis Verhuren en toch domicilie behouden, MOGELIJK? HELP!!!!

esch
Topic Starter

huis Verhuren en toch domicilie behouden, MOGELIJK? HELP!!!!

#1 , 12 aug 2013 12:44

Hallo iedereen,

Ik heb Dec 2010 een huis gekocht met klein beschrijf. Domiciliering van mezelf staat hier van Dec 2012.
Graag had ik het pand gewoon verhuurd maar bij wet moet ik hier 3 jaar zelf wonen of moet ik de 5% extra registratierechten betalen. Ik had gelezen dat het mogelijk is om zelf je domicilie te behouden en alsnog een ''deel'' van de woning te verhuren.

Graag had ik nu te weten gekomen dat dit rechtsgeldig is dat ik mijn huis kan verhuren terwijl mijn domicilie hier blijft staan.
Als dat lukt welke gevolgen dit heeft voor mezelf en de huurder en wat voor contract er dan opgesteld moet worden.

Hopelijk is hier iemand die hier raad mee weet of me miss kan doorverwijzen.

Alvast hartelijk dank!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 12 aug 2013 12:50

Je domiciliëring moet staan waar je woont, zoniet is dit domiciliefraude (strafbaar).

En welk deel van de woning zou je dan niet willen verhuren? En van een woning een dubbele woonst maken, gebeurt zo maar niet in 1-2-3 (als het al mogelijk is)

Verder is het zo dat indien u (of de huurder) schulden heeft, de deurwaarder langs kan komen en uw (de de huurder zijn) spullen kan meenemen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2013 14:45

TS kan ook eens het rekensommetje maken: dekt de huur die hij kan opstrijken tot eind 2015 de extra 5% registratierechten? Als het een woning van 250.000 € was, die hij kan verhuren voor 700 € per maand, dan zijn de extra registratierechten 12500 €, maar brengt de huur (stel dat hij vanaf september kan verhuren, dus 28 maand in totaal) wel 19600 € op. Uiteraard ook bedenken dat een huurder op twee jaar tijd voor meer dan 7000 € schade kan aanbrengen als het wat mee zit. Ook in rekening brengen dat wanneer je een tweede huis zou kopen, maar op het oude huis nog een lening loopt, je een bijkomende lening niet zal kunnen inbregen in je belastingen, enz...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2013 14:53

En dat de staat ook niet dom is als u plots twee huizen hebt waarvan één met lagere registratie.
Daarbij kan u ook uw rechten niet meenemen naar het tweede huis.
En zoals gezegd u vormt een gezin met uw huurder

Terug naar “Archief”