internet verkoop aan minderjarige

box24
Topic Starter

Re: internet verkoop aan minderjarige

#16 , 10 jul 2013 12:16

ok thanks hou jullie op de hoogte :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 11 jul 2013 08:32

op reactie van Turaki: heb mail gestuurd naar deuwaarder waarin ik hem heb gezegt dat ik niets ontvangen heb en gevraagt achter bewijs van levering tot nu nog niets gehoord.
Heeft de firma eigenlijk een bewijs van bestelling? Het is niet omdat je op een website "jouw" adres kan ingeven, dat ze kunnen bewijzen dat het ook jij bent die daadwerkelijk besteld heeft. Er lopen genoeg "grappenmakers" rond die dingen bestellen en laten opsturen naar een vreemd adres.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor

#18 , 12 jul 2013 08:26

“Art.98. § 1. Het recht toepasselijk op de contractuele verbintenissen wordt vastgesteld door het Verdrag inzake het recht van toepassing op verbintenissen uit overeenkomst, gesloten te Rome op 19 juni 1980...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

“Art.5.Door consumenten gesloten overeenkomsten...3. Ongeacht het artikel 4 worden deze overeenkomsten, bij gebreke van een rechtskeuze overeenkomstig artikel 3, beheerst door het recht van het land waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft, indien zij zijn gesloten in de in het tweede lid beschreven omstandigheden...”(19 JUNI 1980. - Verdrag inzake het recht dat van toepassing is op verbintenissen uit overeenkomst).

“Art. 1125.Minderjarigen en onbekwaamverklaarden kunnen slechts in de bij de wet bepaalde gevallen tegen hun verbintenissen opkomen op grond van onbekwaamheid...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Afgezien van de uitzonderingsgevallen die door specifieke wetsbepalingen worden ingesteld, geldt als beginsel dat de minderjarige die de volle leeftijd van 18 jaar niet heeft bereikt, voor het stellen van rechtshandelingen behoort te worden vertegenwoordigd door diegene die het bewakingsrecht uitoefent over zijn persoon en het beheer over diens vermogen. De sanctieregeling bij miskenning van de handelingsonbekwaamheid is nochtans gedifferentieerd. Artikel 378 B.W. in samenlezing met de bepalingen inzake het vertegenwoordigend optreden van de voogd houdt in dat de onbekwaam gestelde rechtshandeling enkel zonder meer nietig is indien deze voor haar totstandkoming aan bijzondere formaliteiten (machtiging en homologatie) is onderworpen en dus niet enkel met gewone vertegenwoordiging geldig kan worden gesteld. In de andere gevallen is krachtens artikel 1305 B.W. de rechtshandeling slechts voor vernietiging vatbaar indien de benadeling van de minderjarige wordt bewezen. Nu de onbekwaamheid aldus niet verder reikt dan de beschermende werking ervan behoeft, komt het in beginsel toe aan diegene die zich hierop beroept zijn vertegenwoordigers, of na het bereiken van de meerderjarigheid aan hem of haarzelf te bewijzen dat de minderjarige werd benadeeld. De benadeling dient te worden begrepen in haar functionele betekenis :de aangegane verbintenis heeft een disproportionele omvang ten aanzien van het globale vermogen van de minderjarige of heeft geleid tot zijn verarming...’(Brussel 13 maart 2001,http://www.juridat.be/).

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

box24
Topic Starter

#19 , 12 jul 2013 14:16

inderdaad tom heb ik ook aan telefoon gezegt tegen deurwaarder en wacht nog altijd op bewijs van bestelling of ontvangstbewijs.
Toen ik hem zei dat iedereen wel iets kon bestellen op iemand anders zijn naam en adres vond hij dat ik het wel ver ging zoeken.
Ik vroeg op welke planeet hij leefde

box24
Topic Starter

#20 , 12 jul 2013 14:24

nu j.demoor ik weet niet als hij het besteld heeft of niet heb nooit iets ontvangen nog afgetekend ik kwam uit de lucht gevallen toen ik die brief kreeg van deurwaarder nu ben ik ook eens gaan kijken op hun website waar zij die scheermesjes aanbieden en staat duidelijk op gratis scheermesjes https://site-id.nettrack.nl/campaign/fl ... &bid=21576" onclick="window.open(this.href);return false; staat duidelijk op probeer gratis scheermesjes

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 jul 2013 17:00

box24: als je te veel focused op wat er op de site staat, geef je impliciet wel toe van de bestelling te weten, wat in je nadeel is. Ik zou het standpunt vasthouden dat er niets besteld is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

box24
Topic Starter

#22 , 16 aug 2013 14:58

Vandaag terug brief ontvangen van deurwaarder waarbij ze mij een laatste maal verzoeken tot betalen zoniet gaan ze mij dagvaarden voor de rechtbank pffff heb vorige keer bewijs van leveren of bestelling gevraagd niets gezien of gehoord wat moet ik doen iemand raad ????

krisje1973

#23 , 16 aug 2013 16:27

Aangetekende zending naar de deurwaarder met het dringende verzoek u het bewijs van bestelling en levering te geven.
Ook gewoon verzenden.

Schrijf er duidelijk in dat u dit al gevraagd hebt per email, per telefoon en er tot op heden geen respons op hebt gekregen.

Bewaar een kopie voor jezelf

Terug naar “Archief”