krediet zonder toestemming partner

peter kvm
Topic Starter

krediet zonder toestemming partner

#1 , 19 aug 2013 08:20

Vorige maand overleed mijn vader. Blijkbaar hield hij er een eigenaardig financieel beheer op na, waar mijn moeder en de kinderen totaal niets van afwisten.

Zo duiken er nu kredieten op die hij blijkbaar al jaren geleden is aangegaan. De briefwisseling ervan kwam op een ander adres aan dan de woonplaats van mijn ouders...

Na al wat informatie opgevraagd te hebben bij de kredietinstellingen blijkt het volgende :
- Voor het krediet op twee namen (type 'Direct Cash'), heeft hij de handtekening van mijn moeder simpelweg nagemaakt.
- Een ander krediet staat enkel op zijn naam. Volgens deze instelling (type Visa 'Budgetline') was mijn vader ongehuwd...

Mijn ouders woonden samen tot zijn overlijden, ze waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel. Er is geen verzekering tegen overlijden op deze kredieten.

Hoe moet mijn moeder dit nu afhandelen? Het is echt wel een hoge schuldenlast waarmee ze ineens geconfronteerd wordt, zonder dat ze er ook maar iets van afwist. We kunnen ons ook absoluut niet inbeelden waarvoor al dat geld zou gediend kunnen hebben... In welke mate is mijn moeder aansprakelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2013 14:06

Gehuwd met of zonder contract?
Erfenis aanvaard of niet? Met voorrecht van boedelbeschrijving ?

Wat de 'valse' handtekening betreft daar kan ze aangifte van doen (bij politie) en zou kunnen blijken dat ze dus polis niet mede ondertekend heeft.

peter kvm
Topic Starter

#3 , 19 aug 2013 14:52

gehuwd zonder contract...

Erfenis moet aanvaard worden, anders is moeder de helft van het huis kwijt...

Mag een kredietinstelling een krediet(kaart) verlenen aan een echtgenoot zonder medeweten/toestemming van de andere echtgenoot? Als mijn vader zich (ten onrechte) als 'ongehuwd' uitgaf om een kaart enkel op zijn naam te krijgen, moet deze instelling dat niet verifiëren? En kan mijn moeder hiervoor aansprakelijk gesteld worden?

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 aug 2013 08:50

Iets waarvan ik niet op de hoogte ben, maar briefwisseling die niet op het officiële adres toekomt, kan dat ivm een gewone lening? Misschien iemand die dit als argument kan gebruiken?

de reden

#5 , 20 aug 2013 13:42

Zo duiken er nu kredieten op die hij blijkbaar al jaren geleden is aangegaan.
is dit krediet aangegaan tijdens of voor het huwelijk?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

wanton

#6 , 20 aug 2013 14:41

De schulden zullen moeten aanvaard worden door de familie. Het kan al in mindering gebracht worden bij de aangifte successie.
Maar wat ik erger vind , zijn de blijkbaar nog gangbare praktijken bij sommige financiële instellingen of hun agenten. Leningen toestaan zonder één van de betrokken partijen persoonlijk te hebben gezien , kan niet. De handtekeningen moeten steeds geverifiëerd kunnen worden. Ik stel wel vast dat bij inlezen van de IK , men niet meer kan nazien of iemand gehuwd is. Inbreuk van privacy noemt men dat! Maar de bank kan wel het adres controleren : waarom dan briefwisseling elders? Ik begin zo te vermoeden dat één en ander bewust werd fout gedaan. Verwittig de regionale directie van die instelling(en).
Indien het krediet ook op naam van de echtgenote staat , is dit duidelijk tijdens het huwelijk gebeurd. Misleiding en/of fraude is niet veraf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

peter kvm
Topic Starter

#7 , 20 aug 2013 14:48

Zo duiken er nu kredieten op die hij blijkbaar al jaren geleden is aangegaan.
is dit krediet aangegaan tijdens of voor het huwelijk?
tijdens het huwelijk...

peter kvm
Topic Starter

#8 , 20 aug 2013 14:51

De schulden zullen moeten aanvaard worden door de familie. Het kan al in mindering gebracht worden bij de aangifte successie.
Maar wat ik erger vind , zijn de blijkbaar nog gangbare praktijken bij sommige financiële instellingen of hun agenten. Leningen toestaan zonder één van de betrokken partijen persoonlijk te hebben gezien , kan niet. De handtekeningen moeten steeds geverifiëerd kunnen worden. Ik stel wel vast dat bij inlezen van de IK , men niet meer kan nazien of iemand gehuwd is. Inbreuk van privacy noemt men dat! Maar de bank kan wel het adres controleren : waarom dan briefwisseling elders? Ik begin zo te vermoeden dat één en ander bewust werd fout gedaan. Verwittig de regionale directie van die instelling(en).
Indien het krediet ook op naam van de echtgenote staat , is dit duidelijk tijdens het huwelijk gebeurd. Misleiding en/of fraude is niet veraf.
Heeft het zin een klacht neer te leggen bij de ombudsdienst van de financiële instellingen? Moet ze klacht neerleggen bij de kredietinstelling (of elders zoals bij de politie) omdat haar handtekening werd misbruikt? Of kan dit mijn moeder (financieel) niet helpen?

We hebben totaal geen idee waarom pa deze kredieten moest aangaan... Het lijkt wel dat ze buitensporig zijn... Er waren in het gezin geen financiële problemen. Mama ziet nu wel al haar spaargelden in rook opgaan als ze dit allemaal moet betalen... (ze werkten thuis met aparte portefeuilles, ondanks ze zonder HC gehuwd waren)...

Franciscus

#9 , 20 aug 2013 18:24

Beiden : zowel bij politie voor de strafprocedure als bij de ombudsdienst.

Verder zie antwoord Wanton.

Als de erfenis (zonder boedelbeschrijving) aanvaard is kan u niet anders.

j.demoor

#10 , 21 aug 2013 08:32

“Art.196.Met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen, Hetzij door valse handtekeningen...”(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘Voor het krediet op twee namen (type 'Direct Cash'), heeft hij de handtekening van mijn moeder simpelweg nagemaakt‘

Leg strafklacht neer bij de politie. Stel u in de loop van het geding burgerlijke partij en vorder de nietigverklaring van de kredietverlening.

“Art.1418. Onverminderd het bepaalde in artikel 1417, is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :...2...d) een lening aan te gaan; e) een kredietovereenkomst, bedoeld door de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet te sluiten, behalve wanneer die handelingen noodzakelijk zijn voor de huishouding of de opvoeding van de kinderen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Een ander krediet staat enkel op zijn naam...ze waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel’

Vorder voor de burgerlijke rechtbank de ontbinding van die kredietovereenkomst. Betrof het een consumentenkrediet toon dan aan dat die handelingen NIET noodzakelijk waren voor de huishouding of de opvoeding van de kinderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”