Te lage prijs gescand aan kassa - (hypothetisch)

professionalgamer
Topic Starter

Te lage prijs gescand aan kassa - (hypothetisch)

#1 , 22 aug 2013 11:49

Soms gebeurt het dat een product verkeerd wordt ingescand in de kassa. Ik had in de auto een discussie hierover. Het ethische is minder van belang, het ging ons meer over wat de wet ervan zegt.

IHet eerste geval
ndien het ingescand wordt en de kassierster ziet een fout neem ik aan dat ze dit mag rechtzetten en de normale prijs vragen.

Het tweede geval
Nu gebeurt het dat de kassierster dit niet doorheeft en ik betaal. Na het betalen ziet de kassierster de fout. mag zij dit dan nog rechtzetten? De koop is namelijk gesloten.
mag zij dit rechtzetten?

het derde geval
Ik koop een product dat te weinig heeft gescand. Pas dagen alter merkt men dit op. Kan men dan nog het verschil terugeisen?

Het vierde geval.
Ik zie dat een product te laag scant. Ik ga nadien terug en koop de hele voorraad op. Maak ik me dan schuldig aan iets?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2013 13:23

Als je iets koopt in de winkel, ga je in principe akkoord met de prijs die voor het product aangegeven staat in het rek. De koop is gesloten op het moment dat je het product in je kar legt. Als men aan de kassa scant en de prijs is te laag, en men merkt dit op, mag men dit corrigeren naar de prijs die in het rek aangegeven is voor dat product. Jij bent immers met de winkel overeengekomen (door het product in je kar te leggen) dat je de prijs die op het rek staat zal betalen voor het product. Je moet jouw deel van de overeenkomst dus ook nakomen!). Omgekeerd kan jij eisen dat het product tegen de prijs in het rek verkocht wordt, als het product duurder zou scannen aan de kassa.

Ik heb echter geen idee of men achteraf het verschil nog kan terugeisen (dus als je met je boodschappen de winkel verlaten hebt). In principe wel, denk ik, aangezien je door te weinig te betalen, je jouw deel van de verkoopsovereenkomst nog niet volledig nagekomen bent (de volledige prijs die op het rek aangegven stond, betalen). Dus om op uw vragen te antwoorden:

1. Uiteraard mag dit.
2. Dit mag ook.
3. In principe kunnen ze dit terugeisen, volgens mij.
4. Als men kan aantonen dat je moedwillig een fout in hun scansysteem wil misbruiken voor eigenbelang, denk ik dat je in principe strafbaar bent.

Herinner je je de situatie waarbij men aan een tankstation kon tanken zonder te betalen door een defect aan de bankkaartlezer? Er is toen overwogen om aan de hand van de cemerabeelden van de bewakingscamera's alle automobilisten die gratis getankt hadden, op te sporen en te laten betalen, maar men heeft dit uiteindelijk niet gedaan om commerciële en logistieke redenen (het opsporen en laten betalen zou meer kosten dan de tankbeurt). Ik denk dat dit iets gelijkaardigs is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#3 , 22 aug 2013 15:09

Ik heb echter geen idee of men achteraf het verschil nog kan terugeisen (dus als je met je boodschappen de winkel verlaten hebt). In principe wel, denk ik, aangezien je door te weinig te betalen, je jouw deel van de verkoopsovereenkomst nog niet volledig nagekomen bent (de volledige prijs die op het rek aangegven stond, betalen)./quote]
En hoe gaat men die klant terug vinden? Via zijn betaalkaart of camerabeelden. En wat als ik contant heb betaald?
Ik denk dat het niet opgaat voor een gewoon warenhuis. Mogelijks wel voor een winkel met duurdere dingen (elektronica, foto, dure merkkleding)

Reclame

Gebruiker21

#4 , 22 aug 2013 16:43

Hoe ze dat praktisch gaan aanpakken is een andere vraag. Ik ga er hypothetisch van uit DAT ze je terugvinden: moet je dan alsnog het te weinig betaalde bedrag achteraf nog bijpassen? Da's de vraag...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden

#5 , 22 aug 2013 17:40

http://www.test-aankoop.be/familie-priv ... -in-winkel" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21

#6 , 23 aug 2013 09:06

Interessante lectuur (vooral het stuk dat de prijs die in het rek vermeld staat, de correcte is), maar dit gaat over het omgekeerde dan wat hier gevraagd wordt. Het artikel gaat over wanneer aan de kassa MEER aangerekend wordt dan wat in het rek staat aangegeven. De vragen van de topic starter gaan over de rechten van de koper als aan de kassa MINDER wordt aangerekend dan in het rek staat aangegeven. Daarover vind ik weinig terug in he artikel.

Terug naar “Archief”