Mails versturen met iemand anders z'n mailadres

Koffiestempel
Topic Starter

Mails versturen met iemand anders z'n mailadres

#1 , 01 sep 2013 08:43

Beste,

Graag wil ik het volgende in het kort ter discussie uiteenzetten over de mogelijkse strafrechtelijke/deontologische gevolgen :

Iedereen op kantoor kent het wel, je bent even weg van je computer, je hebt je mail laten open staan en voila, een mail onder jouw naam werd verstuurd naar enkele collega's.

De inhoud van deze mails zijn eerder onschuldig en hebben de bedoeling om te plagen onder collega's :
Enkele voorbeelden :
- Weet dat ik van jullie hou (xxx) ;
- Ik zal al jullie werk vanaf nu doen ;
- Voor het opruimen mogen jullie me vanaf nu altijd vragen ;
- Etc...

Nu gebeurd dit echter wel sporadisch en is er een reactie gekomen van de baas waarbij deze dreigt met een klacht (?) wegens :
1) morele valsheid in geschriften ;
2) valse naamdracht ;
3) internetfraude ;
4) oneigenlijk gebruik van arbeidsmiddelen.

Dit lijken me wel zéér spannende woorden, maar lijken weinig tot niets te betekenen want :
1) en 2) zijn toch klachtdelicten lijkt me?
Tevens kan ik me niet voorstellen dat hier een strafrechtelijke inbreuk wordt gepleegd gezien het altijd binnen de groep van collega's verstuurd wordt (en soms per ongeluk de baas)
3) lijkt me ook weinig waarschijnlijk te zijn gezien het om een 'intern mailprogramma' gaat en het dus niet over het internet loopt, enkel over een intern netwerk.
4) De computer is een werkinstrument, dus "oneigenlijk gebruik" is ook niet van toepassing?

LAAT DE DISCUSSIE BEGINNEN :lol:
Ik ben benieuwd

Extra :
Misschien kunnen we dit eveneens terugkoppelen aan het veranderen van iemand z'n Facebookstatus omdat ik denk dat veel mensen hier ook wel eens mee te maken hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 sep 2013 09:21

gezien je over "klachtdelicten" spreekt, denk ik dat je uit Nederland komt. Dit is hier een forum over Belgisch recht, niet over Nederlands recht.

Los daarvan is een computer een werkinstrument, maar (zwak)humoristisch bedoelde mails versturen valt wel degelijk onder oneigenlijk gebruik. Tenzij jullie bureau als dienstverlening het versturen van dergelijke mails aanbiedt aan klanten.

Koffiestempel
Topic Starter

#3 , 01 sep 2013 09:27

gezien je over "klachtdelicten" spreekt, denk ik dat je uit Nederland komt. Dit is hier een forum over Belgisch recht, niet over Nederlands recht.
Mijn excuses, ik bedoelde eigenlijk "Klachtmisdrijf"
Los daarvan is een computer een werkinstrument, maar (zwak)humoristisch bedoelde mails versturen valt wel degelijk onder oneigenlijk gebruik. Tenzij jullie bureau als dienstverlening het versturen van dergelijke mails aanbiedt aan klanten.
Klopt, maar is dit strafrechtelijk ?

Reclame

JPV

#4 , 01 sep 2013 09:30

hoeft niet strafrechterlijk te zijn, hij kan ook (in theorie) op basis van punt 4 naar de arbeidsrechtbank stappen om loon te eisen. Een ontslag om dringende reden voor deze feiten is ook gerechtvaardigd.

Het zonder toelating gebruiken van een andere identiteit is iets waar in het recht NIET lichtzinnig mee omgesprongen wordt, zeker niet in een werksituatie.

Veebee

#5 , 01 sep 2013 10:31

Regel nummer 1: vergendel je pc als je niet op je werkplek bent, bij grote bedrijven en zeker bij financiële instellingen en dergelijke, verzekeringskantoren, makelaars enz wordt dit als een professionele fout gezien.
Eerste keer is een verwittiging, tweede keer kan je je bureau leegmaken en ander werk zoeken.

Het kan lollig bedoeld zijn, maar wat als iemand op je pc een bestand opent met virus in? Not so funny anymore, ICT zal niet bij de grapjas te rade gaan, maar wel bij jou.

Volgens mij is dit vergelijkbaar met het laten openstaan van je voordeur en er nadien wordt 'ingebroken'.

Nalatigheid dus ...

Een verwittigd man/vrouw is er twee waard :)

Jef 007

#6 , 01 sep 2013 10:35

klopt allemaal wel, maar anderzijds is de "inbreker" ook in fout

de reden
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2013 13:30

Mijn excuses, ik bedoelde eigenlijk "Klachtmisdrijf"

Klopt, maar is dit strafrechtelijk ?
wat is een klachtmisdrijf ?

pesten op het werk kan zowel als een sociaal en als een strafrechtelijk misdrijf behandeld worden .
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2013 21:26

Klachtmisdrijven zijn misdrijven waar
1: de aangever (klager) expliciet klacht voor moet neerleggen
EN
2: expliciet te kennen geven dat zij/hij strafvervolging wil van de dader(s).
Klachtmisdrijven zijn: belaging ( stalking) vormen van laster en eerroof, lasterlijke aangifte....kwaadwillige ruchtbaarmaking ( achterklap, roddelen)

reintje

#9 , 02 sep 2013 16:31

klopt allemaal wel, maar anderzijds is de "inbreker" ook in fout
Akkoord, maar als jij je voordeur laat open staan als je je huis verlaat, maak je ook een fout, hé...
Iedereen op kantoor kent het wel, je bent even weg van je computer, je hebt je mail laten open staan en voila, een mail onder jouw naam werd verstuurd naar enkele collega's.
Dat is zelfs nog nooit bij me opgekomen, laat staan dat iemand dat hier op kantoor zou doen. Moet een "lollige" boel zijn bij jou op het werk ;-)

Terug naar “Archief”