uitspraak met 1 maand uitgesteld, dan beslissing thuis per p

ergernis2
Topic Starter

uitspraak met 1 maand uitgesteld, dan beslissing thuis per p

#1 , 03 sep 2013 14:36

Beste,

waarom zo een handeling? kan er niet direct een beslissing vallen (dan kan je je eventueel nog verdedigen) of is dat om de spanning erin te houden.

MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2013 14:51

Heu... wat meer details zou handig zijn. Over wat soort zaak gaat het? Was u betrokken? Hebt u het gevoel dat u zich niet kunnen verdedigen heeft? Had u een advocaat? Enz...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2013 15:12

Nadat de rechter naar de advocaten en partijen gehoord heeft, neemt hij de zaak in beraad.

Bij zeer eenvoudige zaken kan hij onmiddellijk uitspraak doen (bijvoorbeeld een snelheidsovertreding). Hij moet dan niet veel meer zeggen dan "x euro boete, rijverbod van x dagen en de kosten".

Normaal is een vonnis wel iets ingewikkelder. De rechter is verplicht in het vonnis te antwoorden op de argumenten die partijen in hun conclusie ontwikkeld hebben. Hij moet de stukken van partijen bestuderen, eventueel opzoekingswerk verrichten en dan een vonnis op papier zetten waarin hij motiveert waarom hij zus of zo beslist. Dat is allemaal niet op enkele minuten gedaan.

Daarom neemt de rechter dus de zaak in beraad. Hij zal dan zijn vonnis maken en later, als dit gemaakt is, wordt het aan de partijen opgestuurd (in burgerlijke zaken) of alleen maar uitgesproken (in strafzaken).

Na de uitspraak valt er niets meer te verdedigen bij deze rechter. Als je niet akkoord gaat kan je enkel in beroep of cassatie gaan.

Reclame

Terug naar “Archief”