Help! Schade door onbekenden aan bedrijfswagen.

sjnor
Topic Starter

Help! Schade door onbekenden aan bedrijfswagen.

#1 , 10 sep 2013 11:20

Goedemorgen,

Mijn auto(bedrijfswagen) stond geparkeerd op de parking van mijn werk, terwijl ik aan het werken was.
Na mijn werk wou ik vertrekken en zag ik dat iemand tegen mijn geparkeerde auto gereden was (schade aan de zijkant).
Geen briefje nagelaten, geen getuigen.
Ik heb aangifte bij de politie gedaan maar deze persoon is nog niet gevonden...
Nu wordt de helft van de franchise kost van de verzekering naar mij doorgerekend door mijn werkgever.
Is dit legaal?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 10 sep 2013 12:56

Leasingmaatschappijen voorzien (zowat) altijd in een franchise op materiële schade bij ongeval in fout (of zonder tegenpartij). Het kontrakt is evenwel afgesloten met je werkgever. Het al dan niet verhalen van die franchise op de werknemer wordt bepaald door wat overeengekomen is tussen werknemer en werkgever (in een "car policy" of contractueel overeengekomen overeenkomst)

Als er geen "car policy" is dan lijkt het mij niet normaal dat 50% van de franchisekost doorgerekend wordt.

PS In de "car policy" overeenkomst die ik ondertekend heb bij mijn werkgever zijn ook franchises opgenomen (vergelijkbaar met wat je bij omniumverzekeraars vindt)

sjnor
Topic Starter

#3 , 10 sep 2013 13:27

Inderdaad, dit staat wel in de "car policy". Mijn excuses, hier was ik niet duidelijk in.
Mijn vraag is eigenlijk, alhoewel dat dit in de "car policy" staat, is dit wel legaal?

Reclame

Sirkii

#4 , 10 sep 2013 21:22

Zolang de opgelegde franchises overeenkomen met wat de betere omniumkontrakten bieden zie ik géén wettelijke argumenten om clausules in een ondertekende overeenkomst te laten schrappen : je bent ten slotte niet verplicht om een bedrijfswagen te nemen (los van reizende functies). Is het indiscreet om de grootte van het verhaalde bedrag te vragen ?

PS. Bij mij is het per kalenderjaar 125€ voor't eerste ongeval, 250€ voor't 2e en 500€ voor't derde ongeval in fout (of zonder derden zoals uw dossier)

sjnor
Topic Starter

#5 , 10 sep 2013 21:39

Het is mijn eerste ongeval.
De franchise is 660 euro en de helft moet ik betalen, 330 euro dus.
De schade is niet erg veel gewoon krassen aan de zijkant...

Terug naar “Archief”