Gevolgen van domicilie op hetzelfde adres als mijn broer

LizConde
Topic Starter

Gevolgen van domicilie op hetzelfde adres als mijn broer

#1 , 10 sep 2013 20:40

Beste,

Na 2 jaar in het buitenland gewoond te hebben, keer ik terug naar België. Mijn eigen appartement is verhuurd tot augustus 2014, dus ik zal samen met mijn Braziliaanse echtgenoot 6 maanden elders moeten wonen. Mijn broer bood aan tijdelijk bij hem in Kontich (antwerpen) te komen logeren. Om het visum (gezinshereniging) voor mijn echtgenoot te krijgen, willen/moeten we alles wel officieel doen. We zouden ons dan ook voor 6 maanden bij mijn broer willen domiciliëren. Volgens de gemeente krijgen we dan een nieuw attest gezinssamenstelling met de naam van mijn broer (+ zijn verloofde) en onze namen.

Nu was mijn vraag..

Wat zijn de gevolgen van deze domicilie voor mijn broer en zijn verloofde?
- Kunnen ze hun aftrek enige woning verliezen?
- Kunnen er implicaties zijn voor hun loon/eventuele dopgelden (you never know)
- Wat gebeurt er indien ik of mijn echtgenoot schulden zouden maken in deze 6 maanden? (ik bekijk even alle extreme gevallen)
- Als we financieel zouden bijdragen in het huishouden, is dit dan belastbaar voor hen?

Hartelijk bedankt voor uw antwoord,

Liz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 sep 2013 09:17

- aftrek enige woning: geen probleem
- loon: geen verschil
- dopgelden: eerste maanden geen verschil, bij langdurig verblijf wel
- schulden: een probleem voor hem indien je broer niet kan bewijzen wat zijn eigendom is
- financieel bijdragen: op zich niet belastbaar

berenod

#3 , 13 sep 2013 11:44

Is het misschien mogelijk je in te schrijven bij je broer als referentie adres? Op die manier is er geen risico voor je broer, en heb je zelf een adres dat geldig is voor alles wat officieel is (uitkeringen, ziekenkas enz.)

Heb wel geen idee wat de implicaties zouden zijn voor de visum aanvraag van je echtgenoot.

Nu blijkt men in Kontich wel een tikkel moeilijk te doen, je kan mijn ervaringen hier lezen:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=50084

Reclame

Terug naar “Archief”