Documenten belastingscontrole

FreelancerIT
Topic Starter

Documenten belastingscontrole

#1 , 13 sep 2013 11:19

Ik weet niet direct of ik hier wel aan het juiste adres ben voor dergerlijke vraag, but here goes nothing.

Ik heb een belastingscontrole voor 2011, dat gedeelte van mijn boekhouding zat nog bij mijn oude boekhouder, ook had ik een probleem met mijn rekeninguittreksels.

Ondertussen heb ik alles bij elkaar verzameld, maar zit ik nog met een paar vragen. Zo wordt er in de brief van administratie buiten de inkomende & uitgaande facturen ook melding gemaakt van de volgende zaken:
  • Balans en resultatenrekening
  • Grootboekrekeningen
  • Fiscale balans en resultatenrekening
  • Afschrijvingstabel
Nu vraag ik me af, ik heb een eenmanszaak, geen vennootschap. Welke van die dingen zijn op mij van toepassing? Mijn oud-boekhouder gaf me de indruk met wat ik nu heb in orde te zijn voor de belastingen, maar uiteraard... ik speel het liever op veilig.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2013 12:41

Door het feit dat je niet in aanmerking komt voor de forfaits, zal je dit allemaal best klaar legen!

Je begrijpt ook wel dat bv. afschrijvingstabel voor u misschien maar één bladzijde kan zijn !

Als je boekhouder dit via een computer geeft ingevoerd zal dit wel allemaal bij de papieren zitten hoor, hij heeft dit maar uit te laten printen. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor

#3 , 15 sep 2013 09:13

“Art.2.Elke onderneming voert een voor de aard en de omvang van haar bedrijf passende boekhouding en neemt de bijzondere wetsvoorschriften betreffende dat bedrijf in acht. Art.3 De boekhouding van rechtspersonen omvat al hun verrichtingen, bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van welke aard ook. De boekhouding van de natuurlijke personen die koopman zijn, omvat dezelfde gegevens betreffende hun bedrijf; de eigen middelen aan dat bedrijf verstrekt, worden afzonderlijk vermeld. Art.4.Elke boekhouding wordt door middel van een stelsel van boeken en rekeningen gevoerd met inachtneming van de gebruikelijke regels van het dubbel boekhouden...De Koning bepaalt de minimumindeling van een algemeen rekeningenstelsel...Art.5.De natuurlijke personen die koopman zijn...waarvan de omzet over het laatste boekjaar, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde, een door de Koning* bepaald bedrag niet overschrijdt, behoeven geen boekhouding te voeren volgens de voorschriften van de artikelen 3 en 4, indien zij alle verrichtingen zonder uitstel, getrouw, volledig en naar tijdsorde inschrijven in ten minste drie dagboeken zodanig ingericht dat in bijzonderheden kunnen worden gevolgd :...1° in het eerste, de mutaties in de liquide middelen...2° in het tweede, de inkoop- en invoerverrichtingen... 3° in het derde, de verkoop- en uitvoerverrichtingen...Art.9.§ 1. Elke onderneming verricht, omzichtig en te goeder trouw, ten minstens eens per jaar de nodige opnemingen, verificaties, onderzoekingen en waarderingen om op een door haar gekozen datum de inventaris op te maken van...Art.10. § 1. Nadat de rekeningen in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris, worden ze samengevat en beschreven in een staat, zijnde de jaarrekening...”(17 JULI 1975. - Wet met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen).

* 12 SEPTEMBER 1983. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van de ondernemingen .

‘ik heb een eenmanszaak, geen vennootschap.’ houdt in dat u geen stukken moet bezitten voorgeschreven door de Vennootschapswet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#4 , 16 sep 2013 11:35

Zo ver was ik al. Maar bij de opgesomde documenten, zitten er daar bij die onder het vennootschapsrecht vallen?

denlowie

#5 , 16 sep 2013 11:46

Balans en resultatenrekening + Afschrijvingstabel dit moet iedere een hebben ook de forfaits !
Dus een éénmanszaak heeft minstens het volgende:

Aankoopboek
Verkoopboek
ontvangsten dagboek(financieeldagboek), die uit bank en kas bestaat.
Inventaris boek
Een balans van de resultaten
en een afschrijvingstabel van de investeringen !

Dit alles wanneer je de boekhouding op een PC is gevoerd komt zo uit de PC geprint.

FreelancerIT
Topic Starter

#6 , 18 sep 2013 13:22

Wel, de controle begint meer en meer op een farce te lijken.

Maandagochtend gaf ik alle documenten af aan de controle. De controleur keek even na en zag de grootboekrekening niet zitten. Ik verontschuldigde mij hierover en contacteerde direct mijn boekhouder. Die mailde me het desbetreffende document door snel door. Ik mailde het gelijk door naar de controleur, en belde hem er ook over op.

Het antwoord van de controleur: dit document heb ik al, ik heb een grootboekrekening nodig waarin alle posten worden gelinkt aan hun bronfactuur. In de huidige vorm staan wel alle posten correct weergegeven, maar er is geen verwijzing naar de facturen waaruit ze komen. Zonder dit document is een controle onmogelijk, gezien hij dan zelf nog te veel werk heeft.

Probleem.. Het facturatieprogramma van mijn boekhouder kent wel een grootboekrekening, maar blijkbaar niet in de vorm waar die controleur naar vraagt. Hij moet zich behelpen met historieken op te halen van de transacties, die af te drukken (hij kan ze niet opslaan) en weer in te scannen. Maar... dat is dan weer geen grootboekrekening.

We zijn 2 dagen verder, en er is nog geen oplossing...

Nu is mijn vraag... wie ligt er nu moeilijk te doen? Mijn boekhouder, die het gevraagde document niet direct kan leveren gezien zijn software de grootboekrekening niet op die manier samenstelt. Of wilt de controleur ons eigenlijk zijn werk laten doen? Gezien ik me niet kan inbeelden dat dit de eerste controle is die die boekhouder voorbereid lijkt mij optie 2 de meest logische, maar toch...

denlowie

#7 , 18 sep 2013 15:13

Ik denk niet dat dit een farce is hoor !

Hij moet onmiddellijk kunnen zien welke factuur naar wie is gegaan en ook al de klanten welke facturen ze hebben gehad en welk hun omzet is, ik werk hier nog met een boekhoudprogramma(Popsy) van 1998 en dit is allemaal te zien en af te drukken!

Terug naar “Archief”