morele schadevergoeding

NEELTJE
Topic Starter

morele schadevergoeding

#1 , 20 sep 2013 09:03

hallo,Ik werd jarenlang sexueel misbruikt,verkracht door mijn vader en fysiek en psychisch mishandeld door mijn moeder. Enkel mijn moeder leeft nog. Mijn vader is sinds 2006 dood,is nooit gestraft voor zijn misdaden. Als ik niets onderneem zal mijn moeder ook straffeloos haar graf ingaan.Uit angst (ik kreeg heel erge doodsbedreigingen)voor hen heb ik nooit aangifte gedaan,maar nu vraag ik mij af of er nog mogelijkheden bestaan om toch nog een morele schadevergoeding te eisen,want de impact die dit alles op mij nog steeds hebben zijn enorm,ik ben sinds '96 op invaliditeit,lijdt aan ernstige depressies,posttraumatische stressstoornis,angsten,mijn leven is heel onleefbaar,ik ben momenteel 37 jaar,ik heb al een enorme lijdensweg gegaan.Kan ik een morele schadevergoeding eisen van mijn moeder zonder proces? Of zijn er alternatieven?Bedankt alvast.Nele>

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 sep 2013 19:58

u kan altijd een morele schadevergoeding eisen van je moeder, maar om die te bekomen zal ze ofwel die vrijwillig moeten betalen ofwel gedwongen worden via de rechtbank.

NEELTJE
Topic Starter

#3 , 20 sep 2013 21:18

bedankt voor de informatie...
groetjes,Nele

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 23 sep 2013 10:05

Houd wel rekening met het bepaalde in art. 26 V.T.Sv. en art. 2262bis. § 1. B.W.

26. V.T.Sv.
(...) De burgerlijke rechtsvordering volgend uit een misdrijf verjaart volgens de regels van het Burgerlijk Wetboek of van de bijzondere wetten die van toepassing zijn op de rechtsvordering tot vergoeding van schade. Zij kan echter niet verjaren vóór de strafvordering”.

2262 B.W.
(...) In afwijking van het eerste lid verjaren alle rechtsvorderingen tot vergoeding van schade op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid door verloop van vijf jaar vanaf de dag volgend op die waarop de benadeelde kennis heeft gekregen van de schade of van de verzwaring ervan en van de identiteit van de daarvoor aansprakelijke persoon. De in het tweede lid vermelde vorderingen verjaren in ieder geval door verloop van twintig jaar vanaf de dag volgend op die waarop het feit waardoor de schade is veroorzaakt, zich heeft voorgedaan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Archief”