muur van buur op mijn grond

styntjess
Topic Starter

muur van buur op mijn grond

#1 , 03 okt 2013 16:21

beste ,
sinds drie jaar ben ik eigenaar van een rijwoning , naast mijn voorgevel heb ik volgens de plannen nog een ruimte van 60 cm

maar hier staat het appartement van mijn buurman nu vlak tegen mijn gevel gebouwd !!!
hij heeft welliswaar overbouwd , zodat ik nog doorkan !! maar hij heeft toch wel mooi ettelijke vierkante meters van mijn grond ingepikt , waar hij groot voordeel uit haalt ( o.a. carports achter zijn appertementen )

kan ik hier iets aan doen ???
buurman is niet voor rede vatbaar , hij zegt dat hij 100% gelijk heeft !!!!
en het is ook iemand met veel geld en heeft constant advocaat in dienst!!!
weet niet of ik hier iets kan tegen beginnen

enige suggesties ???
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 okt 2013 16:45

Werd deze bouw neergepoot voor u het pand aanschafte? Waren er mondelinge/schriftelijke afspraken met de vorige eigenaar?

styntjess
Topic Starter

#3 , 03 okt 2013 17:03

stond er idd al van voor ik het pand aanschafte !!! heb met vorige eigenaar gepraat , en hij heeft niks afgesproken of op papier gezet !!!

Reclame

LeenW

#4 , 03 okt 2013 17:36

Als u zeker bent van uw stuk en het is de moeite waard voor u, zou ik er zelf ook een advocaat bij halen. De dure advocaat van uw buurman is geen garantie voor straffeloosheid.

styntjess
Topic Starter

#5 , 03 okt 2013 18:43

mja, ik weet dus niet goed of mijn buurman in overtreding is , vandaar mijn vraag hier
en wat voor een advocaat moet ik nemen dan ?? kostprijs ongeveer ????

Vandebos

#6 , 03 okt 2013 18:48

Als u zeker bent van uw stuk en het is de moeite waard voor u, zou ik er zelf ook een advocaat bij halen. De dure advocaat van uw buurman is geen garantie voor straffeloosheid.
Klopt. Vaak zal een bepaald type zelfs gewoon een goedkoop kantoor semi permanent in de arm houden voor het ontradingseffect dat een dergelijk manoeuvre met zich meebrengt. Daarbij wordt er hier nog allusie gemaakt dat de eigenaar iemand is met een ruime portfolio in onroerend bezit... vanaf een aantal panden is het soms alsof je bijna permanent een advocaat in de arm hebt door de gedingen tegen huurders en vermoedelijk in dit geval, problemen met de omwonenden.

Vraag op het de dienst stedenbouw een afdruk van de kaart met jullie beide eigendommen erop. Zie op het lokale hypotheekkantoor de akte en bijvoegsels in van jouw kavel en deze van je buur. vraag eventueel een kopie aan. Vraag de bouwreglementen voor je wijk en de bouwvergunning voor het gebouw op.

Uit die gegevens kan je opmaken of je in rechte bent of niet.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 okt 2013 19:40

mja, ik weet dus niet goed of mijn buurman in overtreding is
Dan zou je er best eerst even een landmeter bijhalen, en de boel laten opmeten.
Je kan ook op het kadaster inlichtingen hierover inwinnen. Gebouwen zijn altijd opgegeven op een kadastraal plan.

styntjess
Topic Starter

#8 , 03 okt 2013 20:13

van het kadaster heb ik al een afdruk
maar toen stond dat appartement er nog niet op !!!
maar zie je wel duidelijk dat de grens een stukje naast mijn gevel ligt !!!
de uitleg van men buur was dat zijn architect toch niks illigaals zou tekenen

Afbeelding

Vandebos

#9 , 03 okt 2013 22:44

Hiervoor zal je naar de rechter moeten trekken, met advocaat.

styntjess
Topic Starter

#10 , 04 okt 2013 00:11

wat kost een advocaat ongeveer ??? :)
zal veel verschil inzitten maar ik heb compleet geen idee

Vandebos

#11 , 04 okt 2013 01:00

De prijzen verschillen van kantoor tot kantoor, maar ook hier geldt het gezegde 'If you pay peanuts, you get monkeys.'

Best is eens in de regio te informeren bij kennissen, familie en vrienden ook zij niemand kunnen aanraden.

Terug naar “Archief”