In de familie een volgende situatie, ik hoop dat hier min of meer een antwoord op te geven valt gezien de beperkte informatie.
Situatie is als volgt; jongere start na zijn schoolcarrière in een bedrijf als arbeider, in een ploegenstelsel. Hij woont ook nog thuis bij zijn ouders. Hij doet deze functie voor 21 maanden waarna hij tijdelijk op werkloosheidsuitkering terecht komt vooraleer een volgende job aan te vatten. Deze uitkering was de hoogste categorie, door het hoge loon als arbeider (ploegen). Het loon als arbeider was in die periode hetzelfde, op een kleine verhoging door 'ancienniteit' na 12 maanden en ik dacht ook een kleine 'index' (kan dat?) aanpassing. De woonsituatie is hetzelfde gebleven over al de tijd, thuiswonend en geen aftrekposten.
Concreet:
- jaar 1: fulltime gewerkt in het bedrijf
- jaar 2: 9 maanden fulltime gewerkt in hetzelfde bedrijf en 3 maanden werkloosheidsuitkering
Jaar 1 krijgt hij zijn belastingsbrief: +- € 500 terug te trekken
Jaar 2 krijgt hij zijn belastingsbrief: +- € 1500 bij te betalen
Tussen de 2 jaren zit dus een verschil van € 2000. Na wat opzoekwerk al te weten gekomen dat die 3 maanden hoogste categorie werkloosheidsuitkeringen hier waarschijnlijk de oorzaak van zijn. Kan dit kloppen? € 1500 bijbetalen is niet niks, en al helemaal niet als dit door 3 maanden werkloosheidsuitkering is (die in gezonde omstandigheden niet te weigeren is?). Die werkloosheidsuitkering zou netto rond € 1300 gelegen hebben (hoogste categorie maar toch weer wat 'lager' door het inwonen bij ouders), dus in totaliteit ongeveer € 3900. Als dan het verschil in belastingen daar weer af moet (= € 2000 tussen de jaren) was die werkloosheidsuitkering nog slechts € 1900 / 3 maanden = € 650 per maand? Of heeft het er ook mee te maken dat er dat jaar gewoon niet voor 12 maanden gewerkt is?
Sowieso gaat hij dit ook nog eens laten nakijken, maar ik vroeg me al af of hij een kans heeft dat hier een foutje in zit of gewoon normaal is en je werkloosheidsuitkeringen best integraal aan de kant zet en leeft van je spaargeld?