bediende ontslaan wegens ziekte

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: bediende ontslaan wegens ziekte

#16 , 14 nov 2013 07:38

Wij hebben ze altijd tot 2006 (einde onze slagerij)ze moeten betalen onder het PC119.03, en wij hebben toen al ze ver boven het minimum moeten betalen, het is ook altijd zaterdag en zondag werk, daar staan er weinig in de rij om te mogen komen werken.
het gaat hier over een bediende, niet over een arbeider. Dan kan pc119.03 niet van toepassing zijn.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jinan

#17 , 14 nov 2013 08:58

Als ze er pas in juli begon, is er dan geen proefperiode meer? Dan kan je haar toch ontslaan, mits een verbrekingsvergoeding?

marcelgent
Topic Starter

#18 , 19 nov 2013 13:47

ik kan den lowie welvolgen. op papier vanachter de bureau kan dit inderdaad allemaal kloppen, echter in werkelijkheid is dit niet zo simpel te vinden hoor.
neem een interim en betaal een beetje meer, of er zijn verkoopsters in overvloed wordt overal gezegd , tot je ze nodig hebt.
voorwaarden tegenwoordig; geen weekendwerk, van dinsdag tot vrijdag van 7 tot 13 en vrijdag van 7 tot 16 met uur pauze.
ze is 19, zonder diploma en krijgt 12.30 per uur, ni slecht toch?
Laatste jaar zijn er welgeteld 14 , jawel 14 gepasseerd met een gemiddelde duur van een week. dus laat me gerust weten waar men u dat bekwaam personeel vind , want ik en vele collega's geloven er niet meer in hoor.
in de weekends heb ik negen weekendhulpen, in de hoop er twee te hebben voor zaterdag en twee voor zondag, praktisch onmogelijk.
oplossingen zijn er altijd, maar de gouden jaren van goed personeel zijn voorbij , geloof me.

Reclame

JPV

#19 , 19 nov 2013 14:00

Gouden jaren voor een werknemer zijn ook voorbij hoor, de jobzekerheid die iemand vroeger had is er ook niet meer. Die 12,30 zal zeker geen rden zijn voor mensen om weg te gaan (enkel wel bvb dat het geen voltijdse is).

Enkele zaken die mogelijks meer personeel zal opleveren (indien het mogelijk is):
- probeer de uren 7 tot 8 te vermijden: het is moeilijk om kinderopvang te vinden vóór 7 uur. Indien u pas eist dat iemand om 8 uur begint, kan u mensen met kinderen gemakkelijker aanwerven. Geen idee of dit haalbaar is in de planning, is de uren tussen 7 & 8 vooral verkoop of pre-productie?
- Vrijdag van 7 tot 16 zou omwille van dezelfde situatie mss naar 8 tot 15 (15 ipv 16 omwille van einde van scholen op dat uur, tenzij dit bij jullie niet het geval is)? Of is de verkoop sterk tussen 15&16 dat opvang door jezelf niet mogelijk is?
- Misschien mogelijk om die uren op te vangen door extra uren in de namiddag op andere dagen, zodat je bvb even kan uitrusten of een uurtje de boekhouding regelen?

Zijn maar tips qua personeelsbeleid, kan zijn dat dit voor jou het onmogelijk maakt, dan mag je dit natuurlijk gersut negeren. Ik merk dat in de praktijk vooral de uurregeling vaak voor gemotiveerd en goed personeel een héél belangrijk iets is (het loon natuurlijk ook). Natuurlijk moet de flexibiliteit langs twee kanten komen, als het dan bvb vakantie is (kerstperiode) en dit bij jou voor extra drukte zorgt en ze toch al opvang moeten hebben, dan moet een extra uurtje werken bij jou ook kunnen.

Terug naar “Archief”