doodsbedreigingen

Loria
Topic Starter

doodsbedreigingen

#1 , 18 nov 2013 17:52

Dit weekend hoorde ik een gesprek binnen het appartementsgebouw. Er wonen hier twee buren die de rust al een tijdje verstoren.
Ik had eerder al melding gedaan van aantijgingen ( klein jaar terug). De eerste keer is de wijkagent eens langs geweest, maar hij minimaliseerde de feiten. Na een tweede melding zou die inspecteur hem nog eens langs sturen, maar hij is zelfs niet eens meer geweest.

Ik negeer de feiten en ben op zoek naar een andere woonst, maar dit weekend escaleerde het. Ik was binnen en hoorde ineens een lawaai van jewelste in de gang. Het enige wat ik uiteindelijk kon opvangen, was de ene buur die zei: ik doe "loria" dood, ik vermoord ze. De andere probeerde hem te kalmeren, maar hij was echt in alle staten en ik weet niet waarover het ging. Ik heb hen niets misdaan.

Ik heb de 101 gebeld, die zijn tot bij mij gekomen en ik deed kort het verhaal. Ze gingen een interventieverslag opmaken ( hopelijk hebben ze alles onthouden) en volgende week de wijkagent nog eens langs sturen. Nu ben ik bang dat die wijkagent er weer licht zal overgaan en niet meer zal zeggen dan: tracht overeen te komen.

Ik weet dat die bedreiger een groot anger management probleem heeft en in een impulsieve bui tot veel in staat is.

Wat kan ik hier het beste aan doen? Kans is groot dat hij zal ontkennen uiteraard. En als de wijkagent bij hem komt, hoe weet ik dan wat het resultaat daarvan is?

Op het politiekantoor zeggen ze altijd: het heeft geen zin om klacht in te dienen want dat wordt toch geseponeerd. Er zijn wel al meldingen uit het verleden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2013 19:03

Interventieverslag?
Bent u gehoord en zo neen waarom niet?
Is de getuige gehoord?

BloodNight

#3 , 18 nov 2013 19:13

Bedreigingen zonder bevel, voorwaarde, etc-> melding, geen vervolging door parket
Hoogstens belaging...

Reclame

Loria
Topic Starter

#4 , 18 nov 2013 19:16

interventieverslag is toch hetgene wat de mensen van de 101 schrijven wanneer ze zijn langs geweest.

Ze zijn bij mij binnen geweest en hebben gevraagd wat er precies is gebeurd, ze zouden één deze dagen de wijkagent langs sturen. Weet niet of het de bedoeling is om ook bij de getuige langs te gaan.

Wil gewoon eens dat het stopt want het heeft al erg veel emotionele schade veroorzaakt. Het is duidelijk dat een bezoekje van de wijkagent of een melding-klacht gewoon worden geseponeerd.

Weet niet over er voorwaarde was, heb het gesprek niet van het begin opgevangen.

Belaging? Wat als er een lange voorgeschiedenis is en het feit zich almaar herhaalt en het verergert?

Franciscus

#5 , 18 nov 2013 19:36

Hebt u een verklaring afgelegd?
Hebt u gezegd dat u vervolging wenst? Belaging is een klachtmisdrijf dus u moet expliciet vermelden dat u vervolging wenst.
Hebt u een copie gekregen van uw verklaring?
Een doodsbedreiging dient idd aan de strafbare voorwaarden te voldoen die voorzien zijn in de wet.

Loria
Topic Starter

#6 , 18 nov 2013 20:16

Neen, geen echte verklaring. Wat betreft vervolging hebben ze ih verleden al gezegd: dat wordt toch geseponeerd ( en was een hoofdinspecteur), nooit kopie gehad.

Zo'n bedreiging ( zelfs al wordt ze niet uitgevoerd) doet wel iets met een mens. Je kan je hele leven bang zijn dat die persoon dat opnieuw zou zeggen en effectief doen. Wat doe ik best?

Op het plaatselijk kantoor zijn ze voor dit soort zaken niet echt te vinden, laat staan die wijkagent. Die minimaliseert het dat het niet mooi meer is.

Als je vervolging wenst, krijg je die dan? Of moet je al een advocaat ( dat kost geld) raadplegen om een burgerlijke partijstelling in te roepen.

Franciscus

#7 , 18 nov 2013 21:31

Het is NIET aan de politie om te zeggen dat iets al of niet geseponeerd wordt. Bij mijn weten staat dat noch in de functieomschrijving noch in de wettelijke bevoegdheden.
Er is wel een exhautieve lijst van wat als klassiek PV, APO of VPV moet worden verwerkt.
Niet strafbare feiten worden verwerkt als melding. U hebt gezien de openbaarheid van bestuur de mogelijkheid om al uw meldingen als attest te bekomen.
En het is niet omdat een feit een maal of zelfs tweemaal geseponeerd wordt dat het parket niet de derde maal kan beslissen om WEL te vervolgen.
Net omdat het dan zoals hierboven al is aangegeven mogelijk als belaging kan vervolgd worden.
Trouwens als hoofdinspecteur teamleider kan deze zulke zaken ofwel rechtstreeks ofwel via zijn politieteammanager eens op de tafel van een parketmagistraat brengen.
Meestal dient er dan een synthese PV opgesteld te worden met een relaas van alle voorgaande feiten in chronologische volgorde.

Loria
Topic Starter

#8 , 19 nov 2013 11:50

wat moet je dan concreet doen? Wat eisen op het kantoor en wie moet je vragen om te spreken?

BloodNight

#9 , 19 nov 2013 13:21

In u geval is het voldoende van de politie om een eenvoudige melding/interventie te maken.
Pas als er bevel, voorwaarde etc zijn moeten ze een pv opstellen.
Als het bevel, voorwaarde er zijn en er is een pv opgesteld dan pas is het aan het parket om te beslissen om te seponeren of niet.
Indien uw buur u blijft lastigvallen dan kan u terug naar de politie gaan en klacht indienen wegens belaging.

Franciscus

#10 , 19 nov 2013 14:54

Ik volg. En dan kan dien zoals ik geschreven heb. Vraag zeker al al de gegevens op van de meldingen die opgesteld zijn inzake u en die persoon.

Loria
Topic Starter

#11 , 22 nov 2013 22:30

alles is gebeurd zoals hier beschreven. De wijkagent is langsgekomen en zijn oplossing is: burenbemiddeling.

Terug naar “Archief”