horeca failliet nieuwe contracten verplaatsing etc..

chrish
Topic Starter

horeca failliet nieuwe contracten verplaatsing etc..

#1 , 22 nov 2013 14:00

ik heb onlangs een aantal vragen gesteld en hier heb ik weer een aantal nieuwe vragen in de hoop dat iemand het wat duidelijker kan maken voor mij.

dus ik werk in een restaurant dat onlangs failliet is gegaan en de zoon heeft een nieuwe bvba opgestart in het koninklijk besluit heb ik gezien dat het personeelsbestand overgenomen is van de vorige bvba.(die failliet is)

nu 1,5 maand na de faillissement heeft mij baas, bazin en zoon besloten om met het personeel te praten.
ook is er ons verteld geweest dat we nieuwe contracten krijgen.
bazin zegt als u niet tekent bent u u werk kwijt.
baas zegt u bent niet verplicht te tekenen.
wat gebeurt er als ik niet teken raak ik dan mijn werk kwijt zoals ze degelijk zegt ?
want dit is het deel dat ik niet snap het personeelsbestand is overgenomen maar toch is er een automatische contract beëindiging.
wat gebeurt er nu exact als ik weiger te tekenen ?

nog een kleine vraag
ze hebben aan iemand van mijn collega's gisteren laten weten dat we binnen 2weken tijdens de 2de service ergens anders moeten gaan bedienen savonds en dat ze daarvoor het restaurant savonds misschien gaan sluiten.
dit betekent dus om 16u gedaan met werken en om 18 uur ergens anders staan.
dit is voor mij zeer moeilijk omdat ik geen auto heb en dit niet direct dichtbij huis is, ook natuurlijk over terug naar huis gaan is er bij hun niet over nagedacht.
hoe zit het hiermee ben ik verplicht te gaan etc ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 nov 2013 14:27

Het lijkt mij vrij eenvoudig: uw oud contract is beëindigd. Je krijgt een nieuw contract omdat het bij een nieuw bedrijf is. Je bent uiteraard niet verplicht om daar op in te gaan.

chrish
Topic Starter

#3 , 22 nov 2013 14:56

Het lijkt mij vrij eenvoudig: uw oud contract is beëindigd. Je krijgt een nieuw contract omdat het bij een nieuw bedrijf is. Je bent uiteraard niet verplicht om daar op in te gaan.
ik snap er niks meer van en dat personeelsbestand dat is overgepakt maakt dan helemaal niks uit ?
En mijn oud contract is voor zover ik weet niet beëindigd.
zoals jpv in een andere thread zei
er moet helemaal geen nieuw contract geëist worden, de arbeidsovereenkomst met de bvba loopt door ook al is deze in staat van faillissement.
dus mijn oude contract loopt door tot ze me een nieuw contract aanbieden?

Reclame

chrish
Topic Starter

#4 , 22 nov 2013 15:35

"de overname van de verbintenissen heeft meer bepaald betrekking op, doch is niet beperkt tot:
-de overeenkomst van overdracht handelfonds de dato 99 december 2014
-de overname van het personeelsbestand van de curatele van de bvba "RESTAURANT FAILLIET" met ingang vanaf 1januari 2015"

naam en datums zijn fake.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2013 15:51

Wat JPV schreef heeft een totaal andere bedoeling !

Fallisements wet:
Art 46 § 2. Indien bij de stopzetting van de activiteiten, met name naar aanleiding van het vonnis van faillietverklaring, de curators uitdrukkelijk of stilzwijgend hun wil te kennen geven de bestaande arbeidsovereenkomsten te beëindigen, zijn zij niet verplicht de bijzondere formaliteiten en procedures te vervullen die van toepassing zijn op de beëindiging van die overeenkomsten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

chrish
Topic Starter

#6 , 22 nov 2013 16:12

Wat JPV schreef heeft een totaal andere bedoeling !
ja dit weet ik.
ik snap er niks van.
op dit moment werk ik voor de nieuwe bvba doordat het personeelsbestand is overgenomen en mijn contract wel degelijk doorloopt.
maar dit contract word automatisch beeindigd als ik het nieuwe contract weiger te tekenen of hoe gebeurt dit ?
hoe zit het dan met mijn rechten vakantiepremie ontslagvergoeding etc ..
hierbij is het niet de bedoeling om een nieuw contract te weigeren juist voor vergoedingen etc maar juist om te weten waar ik sta in geval dat ik niet akkoord ben met het nieuwe contract.

chrish
Topic Starter

#7 , 22 nov 2013 22:14

"De overgang is voor de werknemer geen reden tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst
Het automatisch karakter van de overdracht van de arbeidsovereenkomsten heeft tot gevolg dat de werknemer zijn arbeidsovereenkomst niet als beëindigd kan beschouwen omwille van het feit zelf van de overgang van de onderneming of van de wijziging van werkgever die daaruit voortvloeit. Het feit van de overgang op zich maakt in sé geen contractbreuk uit.

Door de overgang wordt de arbeidsovereenkomst automatisch overgedragen van de vervreemder naar de verkrijger zonder dat de toestemming van de werknemers met de overname van de onderneming is vereist. Het is bijgevolg niet nodig een bijlage bij de arbeidsovereenkomst op te stellen. De verkrijger verwerft automatisch de hoedanigheid van werkgever op het moment waarop de vervreemder deze hoedanigheid verliest."

voor zover ik het dus snap is mijn vorig contract niet stopgezet door zowel curator als werkgever vorige bvba , dus het contract dat ze mij gaan aanbieden is een optie en geen verplichting ?
met verplichting bedoel ik dus accepteren of rechten kwijtraken.
dus als ik het niet accepteer loopt mijn contract door behalve als ze mij ontslaan en dan heb ik recht op ontslagvergoeding opzegtermijn etc of hoe zit dat?
dit is verwarrend en bitter weinig info over te vinden op internet.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 nov 2013 06:50

Vergeet niet dat dit een faillissement is, en heb je bewijzen van overname ?, een faillissement ziet men al maanden afkomen, de zoon kan op voorhand al een BVBA opgericht hebben, en wie zegt dat de failliete BVBA enige activa had, huurden ze niet alles ?

Een feit is je hebt een nieuwe werkgever, en over de oude BVBA daar zal er niet meer over gesproken worden, de curator is op zijn gemak, de werknemers hebben onmiddellijk werk, en zijn werk zit erop, en van een overname geloof ik niks in de horeca, het zou al een zot moeten zijn om de oude BVBA over te nemen en al terug met schulden te moeten starten .

En een horeca zaak is nu niet van die order dat een curator er veel werk gaat insteken voor zijn schamel loon dat hij daar mee verdient, want activa zal zoals bij de meeste faillissement zo goed als onbestaande zijn, en zeker bij de horeca als het een BVBA is, zelfs het kapitaal is meestal nog niet eens volstort.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

chrish
Topic Starter

#9 , 23 nov 2013 09:38

Vergeet niet dat dit een faillissement is, en heb je bewijzen van overname ?, een faillissement ziet men al maanden afkomen, de zoon kan op voorhand al een BVBA opgericht hebben, en wie zegt dat de failliete BVBA enige activa had, huurden ze niet alles ?

Een feit is je hebt een nieuwe werkgever, en over de oude BVBA daar zal er niet meer over gesproken worden, de curator is op zijn gemak, de werknemers hebben onmiddellijk werk, en zijn werk zit erop, en van een overname geloof ik niks in de horeca, het zou al een zot moeten zijn om de oude BVBA over te nemen en al terug met schulden te moeten starten .

En een horeca zaak is nu niet van die order dat een curator er veel werk gaat insteken voor zijn schamel loon dat hij daar mee verdient, want activa zal zoals bij de meeste faillissement zo goed als onbestaande zijn, en zeker bij de horeca als het een BVBA is, zelfs het kapitaal is meestal nog niet eens volstort.
alles was waarschijnlijk wel gehuurd, het zou mij niet verwonderen dat ze het express failliet zouden hebben laten gaan.
en overname van activa, geen idee
ik weet juist dat ik nu voor de "nieuwe werkgever" werk doordat mijn oude contract is overgepakt dit heb ik zondag pas te horen gekregen en natuurlijk hetgene wat er in het staatsblad staat :/

Terug naar “Archief”