Lening terugeisen

axolo
Topic Starter

Lening terugeisen

#1 , 06 nov 2013 13:33

Dag,

Ik heb al wat rondgezocht op het forum maar vond niet direct een topic waar mijn vraag al in behandeld werd, ik weet ook niet juist in welk onderdeel dit thuishoord daarom post is het hier.

Ik heb mijn toenmalige vriendin enkele jaren geleden geld geleend (2.4 k), ik heb alles mooi op papier gezet en laten ondertekenen. Ik heb ook nog mails en ander extra bewijs van de lening.
Maar ze wilt niet betalen, eerst had ik het nog wat blauw blauw gelaten omdat ze het wel degenlijk financieel moeilijk heeft, maar nu wil ik haar toch dwingen in een soort van afbetalingsplan vast te leggen.

Ik heb al een aangetekende ingebrekestelling opgestuurd. Wat zijn de stappen die ik moet doorlopen om gerechtelijk een uitspraak hierover te krijgen (mondeling overleg is meermaals mislukt).

Ik dacht dat ik nu een gerechtsdeurwaarder aanspreken de volgende stap is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2013 15:24

Deurwaarder om haar te dagen voor de burgerlijke rechtbank vermoed ik dan.
€ 2400 dat zal dan eerste aanleg zijn.
Wat staat er allemaal (elementen) in de overeenkomst?

axolo
Topic Starter

#3 , 07 nov 2013 13:39

namen, tijdstip, bedrag, handtekening(en).

Ik heb alles in het dubbel laten opmaken, het enige wat er denk ik niet opstaat is dat het in het dubbel is opgemaakt. Zouden ze daarover kunnen vallen? Het is ook al 6j geleden, maar ik dacht dat dergelijke leningen pas na 10j effectief vervallen.

Reclame

axolo
Topic Starter

#4 , 14 nov 2013 16:51

Verdorie, ik heb een aangetekende in gebreke stelling/aanmaning verstuurd maar geen gehoor. Ze wilt ook niet praten.

Ik vrees dat ze misschien niet solvent is om te betalen, zou ik zelf naar een deurwaarder kunnen gaan om een solvaliteits onderzoek te vragen, want als er nog een advocaat tussen zit dan kost me dat nog meer geld wat ik waarschijnlijk niet zal terugzien.

scorpioen

#5 , 14 nov 2013 18:33

U kan laten oproepen in verzoening. Kost niets.

Als ze niet komt opdagen kan er wel niets gebeuren. Soms helpt het.

axolo
Topic Starter

#6 , 25 nov 2013 10:47

Bedankt voor de tip, weet je soms waar ik daarvoor terecht kan?

de reden

#7 , 25 nov 2013 11:20

U kan laten oproepen in verzoening. Kost niets.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138443.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
de verzoening of minnelijke schikking
zaken met een waarde van ten hoogste 1860€

2400€ is meer dan 1860€ vrederechter is niet bevoegd
welke rechtbank en hoe daar een minnelijke schikking aanvragen ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Turaki

#8 , 25 nov 2013 11:23

U kan niet zelf een deurwaarder aanstellen om uw geld terug te halen zonder vonnis, dus als ze niet wil terugbetalen zal u via de rechtbank moeten. Maak haar duidelijk dat bijkomende kosten hierdoor ook voor haar zijn (gerechtskosten, deurwaarderskosten, ...).

scorpioen

#9 , 25 nov 2013 11:54

welke rechtbank en hoe daar een minnelijke schikking aanvragen ?
Rechtbank van eerste aanleg van de woonplaats van de tegenpartij.
Brief schrijven waarin u vraagt op te roepen in verzoening om lening van xxx euro terug te betalen.
De procedure is dus dezelfde als bij de vrederechter.

axolo
Topic Starter

#10 , 04 dec 2013 17:15

U kan niet zelf een deurwaarder aanstellen om uw geld terug te halen zonder vonnis, dus als ze niet wil terugbetalen zal u via de rechtbank moeten. Maak haar duidelijk dat bijkomende kosten hierdoor ook voor haar zijn (gerechtskosten, deurwaarderskosten, ...).
Maar als ze niet solvent is kan ik
1) De lening niet terugkrijgen
2) De bijkomende kosten niet verhalen op haar

dus in dat geval ben ik de bijkomende kosten ook kwijt (want ik moet ze op voorhand betalen).

Klopt dat?

Gebruiker21

#11 , 06 dec 2013 10:42

Klopt, als uw toenmalige vriendin echt helemaal niets bezit (waar beslag kan op gelegd worden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”