één van beide huurders geeft opzeg van de huur. gevolg?

octopus
Topic Starter

één van beide huurders geeft opzeg van de huur. gevolg?

#1 , 10 dec 2013 12:46

Een woning is verhuurd aan een koppel (2 ongehuwde personen)
Bij de onderhandelingen ga je als verhuurder na of die mensen in staat zijn de huur te betalen (1/3-regel)
Als beide personen samen blijven is er veel kans dat de huur zal kunnen betaald worden, dus ga je met die mensen een huucontract aan.
Na enige tijd geeft één der huurders zijn opzeg, en wil de andere huurder blijven wonen. Jez weet al direct dat die de huur niet zal kunnen betalen.
Kan je hier iets tegen ondernemen?
Kan je het gehele huurcontract opzeggen omdat 1 huurder vertrekt, of ben je verplicht de andere huurder alleen te accepteren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 10 dec 2013 13:32

Volgens mij is het eerder omgekeerd: de huurders gingen SAMEN het huurcontract aan, dus kunnen ze ook enkel SAMEN het huurcontract opzeggen.
Als jij als verhuurder daarna 1 van de huurders afzonderlijk een nieuw contract wil aanbieden, is dat je eigen vrije keuze.
Ze kunnen wel voorstellen om 1 vd namen te schrappen uit het contract, maar daar moet je niet mee akkoord gaan.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2013 13:49

Dus met andere woorden: ze blijven samen huren en u kan beiden aansprakelijk stellen om de huur te betalen (of ze er nu wonen of niet), of ze zeggen samen het huurcontract op. U kan daarna al dan niet met één van hen een nieuw huurcontract opstellen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Vandebos

#4 , 10 dec 2013 14:32

U zal dienen te kiezen; ofwel het huurcontract met beide huurders verbreken (eventueel een interventie van het vredegerecht noodzakelijk) ofwel in onderlinge overeenkomst aanvaarden dat de overblijvende huurder het contract verder zet.
Indien u ervan overtuigd bent dat deze het huurcontract niet alleen kan dragen is het best te verbreken met beide partijen.

Terug naar “Archief”