schade door insijpelend vocht en condensatie (bouwtechnisch)

professionalgamer
Topic Starter

schade door insijpelend vocht en condensatie (bouwtechnisch)

#1 , 12 dec 2013 11:00

Wij hebben al meer dan een jaar een probleem met ons appartement.

Er is insijpelend vocht in het appartement door slechte afwerking van de voegen van de buitenmuur en condensatievocht. (muren hebben blijkbaar geen isolatie).

Wij willen dat de schade aan kasten en kledij vergoed wordt.
Ik heb onze brandverzekering aangesproken maar deze meldde dat dit niet verzekerd wordt door onze brandverzekering en waarschijnlijk ook niet door de brandverzekering van de verhuurder.
Klopt dit wat de verzekeringsmakelaar zei?

De verhuurder blijft bij hoog en laag schreeuwen dat de buren haar geen toestemming geven om een stelling te plaatsen. Kan de verhuurder achteraf deze schade terug eisen bij de buren?

Hoe kunnen wij deze schade nog vergoed krijgen? Ik hoop op een minnelijke schikking.
Ik zie mij anders genoodzaakt om naar het vredegerecht te stappen.

Hoe groot is de kans dat wij dit gaan winnen bij het vredegerecht? (ik heb foto's en mailverkeer).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 12 dec 2013 11:08

via het ladderrecht mag de verhuurder wel de grond van de buren betreden (artikel 31 van het veldwetboek)

http://www.livios.be/nl/extra/gratis-di ... -eigenaar/" onclick="window.open(this.href);return false;

Codensatievocht doordat muren niet geisoleerd zijn, lijkt me anders geen probleem. Indien u genoeg verlucht + voldoende verwarmt zal er geen condenstatievocht zijn. (Ik woon ook in een niet geisolleerd huis)

professionalgamer
Topic Starter

#3 , 12 dec 2013 11:18

Hey feit dat er constant vocht door de buitenmuren komt (barsten in de buitenmuren) zorgt dat er constant vocht in de woning komt. Het is niet normaal dat als ik de hele dag m'n raam open heb staan + verwarming laat aanstaan de vochtigheid nog rond de 90% zit. Wij produceren weinig vocht in de woning (geen planten, geen wasmachine, drogen geen keldij, douchen ons op eht werk,....)

Er zitten hele scheuren in de buitenmuur en er zitten allemaal schimmelbulten (onder de kalk) en scheuren in de kalk. Wij gebruiken zelfs een vochtopvangmachine die wij dagelijk laten draaien.

De vochtproblemen vinden vooral plaats op locaties waar kasten staan, jassen hangen, etc.
De gang is bvb 1 meter breed, hier hangen onze jassen aan de kapstopk, achter deze jassen is er een schimmelplek ontstaan.
Idem voor kasten die te dicht tegen de muur stonden (afstand muur en kast +/-2a3 cm.
Laatst gewijzigd door professionalgamer op 12 dec 2013 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

bambipower

#4 , 12 dec 2013 11:30

inderdaad... vocht en/of condensatie kan verschillende oorzaken hebben. Isolatie is daar geen factor van... vroeger was geen enkel huis geisoleerd.
Het kan komen door niet verluchten, weinig verwarmen, slechte voegen, opstijgend vocht, .... mogelijkheden zat. In uw geval zal het wsl de voegen zijn. Uw huisbaas moet dit fiksen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2013 12:47

Van welk bouwjaar is uw appartement?
Je kan altijd aan de bouwdienst van uw gemeente een woningonderzoek aanvragen.

professionalgamer
Topic Starter

#6 , 12 dec 2013 20:01

Van welk bouwjaar is uw appartement?
Je kan altijd aan de bouwdienst van uw gemeente een woningonderzoek aanvragen.
Dit zou ik aan de huisbaas moeten vragen.
Maar ik vermoed al een oud appartement (voor de jaren 70)
inderdaad... vocht en/of condensatie kan verschillende oorzaken hebben. Isolatie is daar geen factor van... vroeger was geen enkel huis geisoleerd.
Het kan komen door niet verluchten, weinig verwarmen, slechte voegen, opstijgend vocht, .... mogelijkheden zat. In uw geval zal het wsl de voegen zijn. Uw huisbaas moet dit fiksen.
Voldoende verluchten zou inderdaad de normale oplossing zijn. Helaas lukt het niet om dit appartement "droog" te houden. Raam op een kier verwarming opstaan, afzuiger gebruiken en ontvochtigingsmachine brengen helaas nog geen gewenste resultaten. Aangezien dit probleem al lang aansleept zal ik een verzoeningspoging opstarten bij de vrederechter.

Aangetekend schrijven, in gebrekestellingen hebben helaas geen oplossing geboden.

Dank u wel voor de nuttige antwoorden.

Terug naar “Archief”