Pakket uit de VS; BPost in fout

dnaleor
Topic Starter

Pakket uit de VS; BPost in fout

#1 , 18 dec 2013 02:13

Beste mensen,

Ik weet niet onder welk type recht dit valt, dus post ik het even hier.
Ik ben hier voor basic advies.

Een tijdje geleden stuurde een kennis een pakketje naar mij via standaard post (dus niet aangetekend).
Op een bepaald moment bleek volgens de tracking dat het afgeleverd was. Maar ik had niets ontvangen.
Bij BPost konden ze me geen antwoord geven over deze vreemde kwestie. Ik ben dan gaan navragen in de straat en inderdaad, het was een paar huizen verder geleverd op een verkeerd adres. het pakket stond zomaar aan de voordeur, niet eens in de brievenbus.

Deze persoon heeft het ter goeder trouw teruggebracht naar het lokaal postkantoor en daar werd hem verzekerd dat men "het nodige ging doen".
Sindsdien is het pakket spoorloos.

Ik heb een klacht tegen onbekenden ingediend wegens diefstal van poststukken bij de lokale politie, maar dit heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd.
Een paar dagen geleden stuurde BPOst mij een standaard mail dat hun interne zoektocht niets heeft opgeleverd. Hierin staat het volgende:
Ter informatie: de zendingen uit het buitenland zijn niet gedekt door onze Algemene Voorwaarden, maar wel door die voorzien in de overeenkomst tussen de afzender en het transportbedrijf in het land van oorsprong.
De regel is dus dat de afzender tot aan de levering eigenaar blijft van de zending. Daarom vragen wij u, in geval van verlies, contact op te nemen met de afzender zodat deze een procedure kan opstarten bij de betrokken verzendingsdiensten, wat dan eventueel kan leiden tot een vergoeding via de afzender of die diensten.
Volgens mij ligt de fout echter aantoonbaar bij BPost. Ik heb ondertussen een getekende verklaring van de persoon die het pakket terug heeft gebracht naar het postkantoor.

Ik ga er allang van uit dat het pakket verloren is (ik wacht al bijna 2 maand). Ik ben dus op zoek naar een fikse schadevergoeding én voor mij is het een principekwestie.

Wat raden jullie aan?

Ik dacht eraan hen per aangetekende in gebreke te stellen (maar hoe werkt dat juist?) en hen een compromisvoorstel te doen voor een schadevergoeding van 200 EUR. Het item dat verzonden is, had een lage waarde, maar het was een handgemaakt voorwerp en heeft dus een hoge emotionele waarde. Ik had de waarde van 200 EUR ook opgegeven bij mijn dossier bij de klachtendienst van BPost.

Wat als ze niet reageren en/of mijn compromis afwijzen? Om mezelf niet op te hoge kosten te jagen, zou ik dan het vredegerecht willen proberen, is dit mogelijk?

Als ze dan nog weigeren ben ik effectief bereid bpost aan te klagen als jullie tenminste denken dat ik een kans maak. Zoals gezegd, het is een principekwestie voor mezelf.

Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dnaleor
Topic Starter

#2 , 18 dec 2013 03:37

Heb even gegrasduind in het algemene voorwaarden van bpost:
http://www.bpost.be/site/nl/docs/condit ... ost_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel VII 1.2
Als ik kan aantonen dat het hier een fout van Bpost betreft, dan zou ik aanspraak moeten kunnen maken op een schadevergoeding.

Artikel IX 2.2 is ook van toepassing denk ik (omtrent schadeloosstelling)
Het betreft hier een zending met aangegeven waarde denk ik (het is toch door de douane gegaan, dus vermoed dat mijn kennis er een waarde opgezet heeft voor de douane)

Volgens dit artikel zou ik de aangegeven waarde kunnen terugkrijgen + verzendkosten. Dit is waarschijnlijk minder dan mn 200 EUR die ik zou willen eisen, maar het is toch iets. Ik weet niet voor hoeveel mn kennis dit pakket heeft aangegeven.

edit: en ik weet ook niet of bpost dat zomaar zou kunnen controleren aan de hand van de gegevens die ze hebben.

dnaleor
Topic Starter

#3 , 18 dec 2013 03:40

Ik zal morgen nog eens bellen naar de klachtendienst, met deze artikels in de hand en het feit dat ik een getekende verklaring heb. Als dat niets oplevert, zal ik effectief bepaalde stappen moeten ondernemen.

Het lijkt misschien een belachelijke zaak, maar ik kan er niet tegen dat staatsbedrijven er gewoon mee weg komen. Andere mensen hadden al lang gezegd: "pech gehad", maar dit kan niet door de beugel.

Reclame

dnaleor
Topic Starter

#4 , 18 dec 2013 14:08

Zonet gebeld naar de klachtendienst. Ik heb een nieuw dossiernummer gekregen, dus mijn zaak is heropend. Ze lijken me serieus te nemen en zou binnen de week antwoord krijgen.
Ik laat jullie de evolutie van het verhaal wel weten.
Laatst gewijzigd door dnaleor op 18 dec 2013 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2013 14:24

Verwacht er niet te veel van. B Post schuift hun verantwoordelijkheid graag af. Onlangs ben ik ook een AANGETEKEND pakket kwijtgeraakt (kwam uit het buitenland). Was volgens hun tracking systeem afgeleverd, maar ik heb helemaal niet getekend voor ontvangst (ook niets ontvangen). Klacht ingediend en standaard antwoord gekregen dat BPost niet verantwoordelijk was omdat dit pakket volgens hen gewoon in de brievenbus mocht gedeponeerd worden. Ze geven op hun site zelf aan dat het aangetekend is, maar als je dan een klacht hebt, blijkt dat er voor de zending plots niet meer moest getekend worden. Dat hun postbodes paketjes in een willekeurige brievenbus deponeren, is blijkbaar bijzaak.

Dien een klacht bij de ombudsdienst voor dit soort zaken. Klachtendienst van de post is een lachertje. De ombudsdienst gaat misschien meer resultaat geven. U kan hen contacteren op info@omps.be. Je kan wel pas een klacht indienen als je een finaal antwoord van BPost gekregen hebt dat niet voldoet volgens jou. Dus even wachten tot je antwoord van de post zelf hebt, voor de ombudsdienst in te schakelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dnaleor
Topic Starter

#6 , 18 dec 2013 14:35

Ik heb duidelijk vermeld dat als er geen schadevergoeding zou komen, ik hen in gebreke ging stellen en indien nodig gerechtelijke stappen ging ondernemen. (2 keer gevraagd of ze dit in mn dossier had gezet, waarop ze bevestigend antwoord gaf) Ik hoop dat ze dat serieus nemen. 200 Eur is voor de post een peulschil ivm advocatenkosten.

heb je dan resultaat gehad via de ombudsdienst?

dnaleor
Topic Starter

#7 , 11 jan 2014 18:50

Na nog verschillende keren heen en weer bellen, was de situatie als volgt. Na 2 maand is het pakket definitief verloren en op een vraag tot schadevergoeding krijg ik dit definitieve antwoord:

Beste klant

Hierbij delen wij mee dat na overleg met de dienstverantwoordelijke geen positief gevolg kan worden gegeven aan de vraag tot uitkering van enige schadevergoeding hoewel de verantwoordelijkheid van bpost niet wordt gecontesteerd. Overeenkomstig de Algemene voorwaarden wordt voor dergelijk product, namelijk een gewone zending, ingeval eventuele onregelmatigheden immers geen compensatie bepaald en uitzonderingen worden niet aanvaard.
Gelieve ons nogmaals te verontschuldigen voor het ongemak

Met vriendelijke groeten

Uw klantenadviseur

Als laatste poging voor ik naar de ombudsdienst ging stappen (je mag immers dan enkel via de ombudsdienst communiceren, en sociale media is dan ook uitgesloten), heb ik echter van mn oren gemaakt op hun facebookpagina (en een milde vorm van trolling toegepast - normaal ben ik héél beschaafd, maar het begon me enorm te irriteren).

Eerst zeiden ze dat ze de beslissing van de dienst "internationaal" moesten volgen en boden ze hun excuses nogmaals aan... Na wat berichten heen en weer, en reacties van andere mensen, denk ik dat bpost hierdoor géén goed figuur slaat en binnen het half uur belden ze me zélf op. Ze gingen mn dossier heropenen en het nog eens herbekijken.

Ik ben benieuwd...

dnaleor
Topic Starter

#8 , 11 jan 2014 18:54

Nog een vraagje: als ontvanger heb je de algemene voorwaarden toch nooit aanvaard? Is dat wel wettelijk wat ze doen? Ik heb er mn twijfels bij...

voor mij is dit een principiële zaak geworden en ik wil een vergoeding. En liefst nog een terugbetaling van mn telefoonkosten erbovenop!

siesken

#9 , 12 jan 2014 10:42

Als je het pak opstuurd met secur kan je een som terug krijgen,anders niet.

Terug naar “Archief”