#20 , 13 jan 2014 19:18
Als er geen vonnis is dat bepaalt wie voor het vervoer moet zorgen, is dat niet wettelijk geregeld. U kan dus best zelf uw kind gaan ophalen.
Wat bedoelt u met 'achterhouden als hij er zelf mee afkomt?' Als hij het vervoer doet dat hij dan minder alimentatie moet betalen? In dat geval: Neen. Alimentatie en bezoekregeling staan compleet los van elkaar.
In de meeste vonnissen staat elke ouder in voor één rit: ofwel gaan halen, ofwel brengen. Indien een van de ouders ver weg verhuist, maakt de andere ouder wel een kans om het vervoer in die ouder zijn nek te schuiven. Sommige rechters redeneren dat de persoon die verhuist de veroorzaker is van de afstand en dan ook maar zelf alle nadelen van die afstand moet dragen. Dat is echter geen 100% zeker, dus daar zou ik me niet blind op staren.
Ik raad u ten sterkste aan om te maken dat er een vonnis is mbt de verblijfsregeling. Op deze moment is er géén wettelijk afdwingbare regeling, wat wil zeggen dat u en uw ex zelf moeten beslissen over de verblijfsplaats van jullie kind. Wat ook inhoudt dat als je ex je kind niet terugbrengt/meegeeft, je daar NIETS aan kan doen, gezien er geen vonnis is en uw ex ook ouderlijk gezag heeft. Maak daar dus maar snel werk van.