Verblijfstitel aanvragen voor mijn vriendin.

Thasjoef
Topic Starter

Verblijfstitel aanvragen voor mijn vriendin.

#1 , 14 jan 2014 13:07

Beste,

Graag wil ik hier mijn vraag stellen omdat ik ten einde raad ben betreffende het volgende voorval. Mijn vriendin, afkomstig uit Rusland en ik afkomstig uit Nederland zijn al ongeveer een jaar bezig om een geldig verblijfsdocument te verkrijgen, voor mijn vriendin in dit geval. Uiteraard, voor mij als EU-burger is dit geen probleem en ik ben momenteel ingeschreven en werkend in Belgie.

De situatie is kortgezegd, dat mijn vriendin een aanvraag voor een verblijfstitel heeft aangevraagd om te studeren. Alle benodigde papieren zijn ingevuld, zoals medisch attest, een eigen hoofdverblijfplaats en zelfs de controle van de wijkagent is goedgekeurd. Pas wanneer er een verblijfsvergunning is verschaft, kan mijn vriendin zich inschrijven op de Hogeschool, in Antwerpen. Eerder, of onder voorbehoud van, is absoluut niet mogelijk, ondanks dat dit op de website van de gemeente Antwerpen wel zo wordt verkondigd.
Na de controle van haar Domicilie door een wijkagent heeft ze eindelijk een afspraakformulier gekregen van de gemeente Antwerpen waar ze mocht langskomen met haar pasfoto's en alles leek in orde. Toen heeft mijn vriendin gebeld om te vragen of de afspraak misschien vervroegd kon worden en toen ging het fout. De afspraak werdt zonder reden geannuleerd en sindsdien wordt er enkel gemeld dat we moeten wachten op instructies vanuit Vreemdelingenzaken Brussel.

Op het moment dat ik bel met Brussel, melden ze iedere keer een ander verhaal, ofwel het dossier is volledig opgestuurd naar Antwerpen, goedgekeurd en wel en mijn vriendin mag dus een afspraak maken voor haar pasfoto's. Als ik dan bel met Antwerpen vertellen ze dat ze op instructies van Brussel wachten. Hoe vaker ik met ofwel Antwerpen of Brussel bel, hoe meer soorten en variaties ik krijg op het verhaal. Ondertussen wachten we alweer maanden en ik weet niet waar ik kan aankloppen voor hulp.
Mijn vriendin mag niet terug naar haar familie in Rusland, want dan gaat de aanvraag verloren en mag ondertussen niet studeren, werken en heeft zelfs geen verzekering momenteel omdat ze geen verblijfsvergunning heeft. Dit duurt dus al een jaar. Een gratis juridisch advies van een advocaat levert niets op en niemand lijkt te kunnen helpen.

Inmiddels is wettelijk samenwonen ook een optie geworden omdat ik nu werk in Belgie, maar liever zouden we beiden voor een verblijf vanwege studie willen krijgen. Werkelijk aan alle eisen is voldaan, alle papieren zijn al meermaals opgestuurd en mijn vriendin wordt aan haar lot overgelaten en bovendien behoorlijk onbeschoft behandeld door zowel de gemeente Antwerpen als Brussel. Er is een interne fout geweest, ofwel een dossier is kwijtgeraakt geweest, maar niemand wil hier de verantwoordelijkheid voor nemen en ik kom niet tot de waarheid. Waar kan ik nog aankloppen om hier iets aan te doen.

In afwachting van goede raad bedank ik jullie alvast,

Victor

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding