Boete in vraag - Turnhout

Greetje1
Topic Starter

Boete in vraag - Turnhout

#1 , 15 jan 2014 13:45

Hallo,

onlangs had ik een afspraak in Turnhout. Het was echter geen sinecure daar te geraken. Dit dankzij alle omleidingen, werken en eenrichtingsstraten in de stad. Op de Grote Markt ging het even mis en reed ik een eenrichtingsstraat in. Door de vele borden die mij daar een boodschap willen geven, had ik de communicatie van het bord ter hoogte van pand 7 gemist. Na enkele meters had ik echter begrepen dat ik fout was en heb meteen rechtsomkeer gemaakt. Ik ben nog geen tien meter ver gereden – dat kunnen een automobilist en een voetganger bevestigen. Ik heb naar beide ook een verontschuldigend gebaar gemaakt en op geen enkel moment heb ik iemand van deze weggebruikers in gevaar gebracht.

Enkele dagen later kreeg ik natuurlijk een boete in de bus: overtreding KB 01.12.1975 Art.22sexies.1 (verkeer in voetgangerszone). Er zat een foto bij van de voorkant van mijn wagen.
Ik reageerde via het antwoordformulier, maar tevergeefs: intussen is men van oordeel dat er voldoende bezwaren zijn om mij te vervolgen.

Daar ben ik het echter niet mee eens. Heb ik nu echt geen poot meer om op te staan?

Als het echt mijn bedoeling was geweest de wet met voeten te treden om sneller op mijn bestemming te geraken, was ik wel in een rotvaart rechtdoor gereden. De overtreding was toen toch al gebeurd. Maar ik ben geen onverantwoorde bestuurder die nu tot inkeer moet worden gebracht over de zware fout die hij gemaakt heeft. Ik heb een kleine vergissing begaan, die ik meteen heb rechtgezet zonder daarbij mensen in gevaar te brengen, laat staan doden of gewonden te hebben veroorzaakt. Ik had geen onvergeeflijk hoge snelheid bij of heb geen enkele andere verkeersregel opzettelijk willen negeren. Dat bevestigt mijn gedrag dat op de ‘overtreding’ volgde. Ik ben bijgevolg van mening dat ik voor deze vergissing niet zwaar gestraft mag worden, zeker niet in dezelfde mate als onbezonnen wegpiraten, zware voeten en andere roekeloze egotrippers op de weg.
Verkeersveiligheid begint tenslotte bij een transparante en duidelijke organisatie van de openbare weg. Op dit moment voel ik mij het slachtoffer van het gebrek daaraan in de stad Turnhout. Daarbovenop een behoorlijk hoog bedrag betalen, vind ik al helemaal onrechtvaardig.

Daarnaast begin ik me eigenlijk af te vragen wanneer de overtreding is vastgelegd. Ik vermoed namelijk dat de foto van mijn wagen genomen is wanneer ik (in de juiste richting) de straat weer uitreed. (Die camera staat er waarschijnlijk om te checken of de auto's die er rijden wel een doorgangskaart hebben.) Dus als ik mijn overtreding gewoon had verder gezet, dan was ik wellicht nooit beboet geweest.
Is dit dan logica? Kan ik hier dan echt niets meer tegen inbrengen?

Ik kijk uit naar uw advies.
Met dank en groeten,
Greetje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 15 jan 2014 13:55

U bent dan vermoedelijk de Otterstraat of de Gasthuisstraat ingereden.

Hier staan nochtans zeer duidelijke verkeersborden die aangeven dat u er niet in mag.

Ik betwijfel zeer sterk of u hier iets aan kan doen gezien u de overtreding begaan hebt en er wel degelijk de juiste borden zijn aangebracht.

Lightning

#3 , 15 jan 2014 14:12

Ik vrees ervoor. U had beter betaald, want in uw versie van de feiten bekent u bijkomend het negeren van het verkeersbord C1, een overtreding die vermoedelijk niet werd vastgesteld.

Reclame

Turaki

#4 , 15 jan 2014 14:16

Bij verkeersovertredingen is de intentie niet van belang: u begaat een overtreding, of u begaat er geen. Tenzij u kan aantonen dat de signalisatie gebrekkig was, lijkt me hier weinig aan te doen.

dnaleor

#5 , 16 jan 2014 22:00

Als ik moet afgaan op de politierechtbank in het programma "de rechtbank" op vier, zal het afgangen van de rechter.
Als deze mild is, dan krijg je waarschijnlijk de laagst mogelijke boete. Ik weet niet wat die zou kunnen zijn en of die hoger is dan de minnelijke schikking...

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 jan 2014 22:02

Als ik moet afgaan op de politierechtbank in het programma "de rechtbank" op vier, zal het afgangen van de rechter.
Als deze mild is, dan krijg je waarschijnlijk de laagst mogelijke boete. Ik weet niet wat die zou kunnen zijn en of die hoger is dan de minnelijke schikking...
Die is nooit lager dan de minnelijke schikking.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jan 2014 22:35

Als het een overtreding eerste graad was als inning € 50 als minnelijke schikking voor parket € 60 daarna voor de rechtbank tot € 1375

Turaki

#8 , 16 jan 2014 23:15

Rechter kan wel straf met uitstel uitspreken.

Franciscus

#9 , 16 jan 2014 23:33

En wat kost een halve dag ter zitting en mogelijk uitstel van de zaak en mogen terugkomen.....

Turaki

#10 , 17 jan 2014 08:31

Risico dat TS zelf moet inschatten.

Greetje1
Topic Starter

#11 , 17 jan 2014 18:32

Allen bedankt voor uw reactie. Al is die weinig hoopgevend. :-)

@Krisje1973: Verkeersborden zijn meestal wel duidelijk. Als ze niet met tientallen tegelijk op je afgevuurd worden... :-)

@Lihgtning: Wat is het verkeersbord C1? Wat heb ik dan nog overtreden?

@Turaki: Is het dan niet jammer (en een beetje onrechtvaardig) dat mensen met goeie intenties die vergissingen begaan op dezelfde manier behandeld worden als wegpiraten met slechte intenties of die hun zware laars lappen aan de wetgeving?

Beste groeten,
Greetje

Lightning

#12 , 17 jan 2014 18:44

Verkeersbord C1 is het ronde rode verbodsbord met horizontale witte streep zoals afgebeeld op volgende site: http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /251-art68" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#13 , 17 jan 2014 23:53

Het loutere feit is voldoende bij een overtreding. Opzet is niet vereist.
Dus iedereen die het feit begaat en wanneer er een vaststelling bij gebeurd is kan de rechter daar een straf voor uitspreken.

Los van dat ik heb ooit eens in een rapport gelezen dat iedereen zo per 3 km gemiddeld één (ongewilde) overtreding maakt.

Turaki

#14 , 18 jan 2014 10:45

@Turaki: Is het dan niet jammer (en een beetje onrechtvaardig) dat mensen met goeie intenties die vergissingen begaan op dezelfde manier behandeld worden als wegpiraten met slechte intenties of die hun zware laars lappen aan de wetgeving?
Neen, daar zowel het intentioneel als per vergissing overtreden van de wegcode geen enkel verschil uitmaakt mocht je hierdoor iemand in gevaar brengen.

Terug naar “Archief”