Gezamelijke hypotheek tss zoon en moeder.

renate
Topic Starter

Gezamelijke hypotheek tss zoon en moeder.

#1 , 12 jan 2014 13:08

Ik hoop dat iemand op deze vraag kan antwoorden.
Moeder en zoon hebben een gezamelijke hypotheek van een huis. Maandelijkse bijdrage: Moeder € 300 en zoon € 600. Zoon pleegt 14 maanden geleden zelfmoord en was niet verzekerd bij de bank = sterven. De moeder moet nu beide bedragen betalen en dat kan zij niet. Er is een koper voor het huis die haar vruchtgebruik schenkt tot haar dood. De moeder wilt het huis ook niet verlaten = droom van haar en haar zoon en als zij weg zou moeten zou zij ook de hand aan haar eigen leggen. De notaris had haar gezegd dat het huis verkocht kon worden indien haar 2de zoon en zijn dochter afstand zouden doen van de erfenis. Deze heeft dat gedaan. Blijjkt nadien dat er gezocht moet worden naar andere erfgenamen die de erfenis wel aannemen en haar toestemming moeten geven voor de verkoop van het huis. Niemand was daartoe bereidt. Later heeft zij de raad gekregen om terug aan haar zoon te vragen om de erfenis wel te aanvaarden en toestemming te geven. Deze schuift dat al maanden op de lange baan en zal wss weigeren ( is al 10 maand bezig). De toekomstige koper betaald nu de interesten zodat gedwongen openbare verkoop tegen wordt gehouden maar die blijft dit ook niet doen... Kan iemand mij aub goede raad geven zodat de moeder het huis kan verkopen en zo het vruchtgebruik kan behouden? Is de vredesrechtbank mss een antwoord?

Hopende op een snel antwoord,

Renate

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 jan 2014 18:32

Van wie was/is het huis?
Indien de zoon de erfenis heeft verworpen dan is dat definitief, daar kan hij NIET meer op terugkomen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

renate
Topic Starter

#3 , 14 jan 2014 08:53

Beste,

Dank je voor je respons.

Het huis stond op beide hun naam en er zijn geen kinderen meer buiten die zoon. Hoe komt het dan dat de notaris vraagt om de verwerping teniet te doen? ik kan echt niet meer volgen. Kunt u mij raad geven welke stappen zij dan alsnog kan nemen zodat het huis toch kan verkocht worden?

Ik vind het ook vreemd dat zij niet kan of mag verkopen maar de bank zou dan wel een gedwongen verkoop mogen doen???

Vriendelijke groetjes

Reclame

j.demoor

#4 , 14 jan 2014 11:47

Indien de hypothecaire lening niet verder afbetaald wordt dan zal de uitlener ongetwijfeld gebruik maken van zijn hypotheek op het huis om dit te verkopen,ook al verwerpen de erfgenamen van de zoon diens nalatenschap.

Aanvaarden de erfgenamen van de zoon diens nalatenschap,dan aanvaarden zij ook zijn schulden,inbegrepen de hypothecaire schuld.
Indien de hypothecaire lening niet verder afbetaald wordt dan zal de uitlener ongetwijfeld gebruik maken van zijn hypotheek op het huis om dit te verkopen,ook al verwerpen de erfgenamen van de zoon diens nalatenschap.

Aanvaarden de erfgenamen van de zoon diens nalatenschap,dan aanvaarden zij ook zijn schulden,inbegrepen de hypothecaire schuld.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

renate
Topic Starter

#5 , 21 jan 2014 09:00

Beste,

Dus volgens u is er geen alternatief zodat zij het huis zelf kan verkopen aan de bereidwillige kopen die nu al de interesten van de hypothecaire lening betaald?

Met vriendelijke groeten,

Renate

Terug naar “Archief”