wederverhuur handelshuurovereenkomst

gebruikersnaam is
Topic Starter

wederverhuur handelshuurovereenkomst

#1 , 23 jan 2014 21:58

Hoi.

Mijn bvba heeft handelshuurovereenkomst van 3.6.9 jaar.

Ik wil het handelshuurovereenkomst overdragen d.m.v wederverhuuring.
Ik heb 2 jaar terug schriftelijk akkoord van verhuurder gekregen voor het wederverhuuren van handelshuurovereenkomst.

Het pand lokatie waar mijn bvba (restaurant) bevind is in beslag genomen door bank wegens openstaande schuld van verhuurder.

Mijn vraag is nu dat mag ik het handelshuurovereenkomst in deze situatie als beslag van bank wederverhuuren en hoe sterk is deze wederverhuuring geldig nadat er nieuwe verhuuder komt na openbaare verkoop van het pand.

Is het noodzakelijk dat mijn bvba het periode van wederverhuuring moet bestaan of kan ik mijn bvba stop zetten nadat wederverhuuring van het handelshuurovereenkomst is getekend.

Alvast bedankt,

Raja

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2014 11:23

Dat er een beslag licht op het pand is geen bezwaar om het onder te verhuren (mits akkoord verhuurder)Mogelijks zal de huur dan rechtstreeks aan de bank moeten betaald worden.
Bij verkoop blijft de huurovereenkomst gewoon doorlopen, tenzij koper het pand zelf wil uitbaten, maar dan is hij een schadevergoeding verschuldigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2014 13:33

Bij onderverhuur kan het wel zijn dat u aansprakelijk blijft tgo de verhuurder.
Het beste is dat u een einde maakt aan de huur --en dat een andere partij een nieuw handelshuurcontract afsluit.
Voor de rest zie boven.

Reclame

j.demoor

#4 , 25 jan 2014 08:55

“Art.1743. Indien de verhuurder het verhuurde goed verkoopt,kan de...huurder,die...een huur met vaste dagtekening heeft,niet uit het gehuurde gezet worden door de koper,tenzij..”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)
‘Wanneer de huurovereenkomst aan de koper van een verhuurd onroerend goed kan worden tegengeworpen(art.1328), wordt die koper, die geen partij was in die overeenkomst, ingevolge art. 1743 B.W., in de plaats gesteld van de oorspronkelijke verhuurder die het goed verkoopt, en zulks voor wat betreft de rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de uitvoering van de huurovereenkomst waartoe de koper na de aankoop, krachtens die indeplaatsstelling is gehouden, verwerft de koper in de regel alle rechten die de oorspronkelijke verhuurder op grond van art. 1730 B.W. zou hebben gehad, zo het goed niet was verkocht‘(Cass. 29 februari 1980,Pas. 1980,I,808,Arr.Cass. 1979-80,816,R.W. 1980-81,1777-1780,T.Not. 1980,171).

‘Ik heb 2 jaar terug schriftelijk akkoord van verhuurder gekregen voor het wederverhuuren van handelshuurovereenkomst’

Dat schriftelijk akkoord wordt niet aangetast door de eventueel (gedwongen) verkoop van uw pand. U laat dit akkoord best registreren op het Registratiekantoor samen met uw huurovereenkomst(tenzij dit reeds gebeurde).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”