bestelbon, gewijzigde promoties

kristofg
Topic Starter

bestelbon, gewijzigde promoties

#1 , 11 feb 2008 15:43

Aangezien ik niet echt goed weet waar dit topic te zetten...

We hebben op 13 januari een bestelbon voor de aankoop van een wagen getekend volgens de toen geldende condities. Hierbij werd vermeld op de site dat de promoties gelden van 1 tot en met 31 januari.
We kregen 1500€ voor de overname van onze oude wagen.
Echter op 25 januari beslist dit merk 2000 euro te geven voor de oude wagen en vermeldt dat wij geen recht hebben op deze 500€ extra overname.
Ik begrijp dat een bestelbon bindend is voor beide partijen maar kan dit dat de promoties éénzijdig gewijzigd worden terwijl er op de site staat dat deze gelden van 1 tot 31 januari?
Ik vind namelijk indien er op deze site staat dat de promoties gelden gedurende een hele maand men deze niet kan veranderen en indien dit toch gebeurd de wijziging moet gelden voor de hele maand.

Graag jullie reactie!

Met vriendelijke groeten,

Kristof

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
IrisS

#2 , 11 feb 2008 16:08

Ik ben een beetje bang dat de verkoper inderdaad niet verplicht is zijn promotie retroactief te laten gelden. Niet echt goede reclame natuurlijk...
Ik vrees dus - tenzij je in de algemene voorwaarden achteraan je contract iets anders vindt - dat je hier weinig aan gaat kunnen doen.

Vooral omdat je ook een aanduiding op hun site aanhaalt. Daar staat doorgaans in de disclaimer vermeld dat ze niet gebonden zijn aan eventuele foute weergave ed.

Beachcomber

#3 , 11 feb 2008 16:09

De garagist is er geenszins toe gehouden om kortingen na de sluiting van de overeenkomst nog te verlenen. pacta sunt servanda. U was akkoord om de wagen tegen die voorwaarden te kopen en elke toekomstige promotie gaat in op het moment dat ze kenbaar wordt gemaakt.

De vermelding 'promoties gelden tot 31 januari' zijn enkel geldig voor die promoties die op het moment van het sluiten van de overeenkomst op uw situatie van toepassing waren.

Men kan niet retro-actief rechten opeisen die men op het moment van het sluiten van de overeenkomst niet had.

Reclame

kristofg
Topic Starter

#4 , 11 feb 2008 18:46

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Toch even verduidelijken dat het niet om de garagist zelf gaat doch wel over het merk.
Een overnamepremie is namelijk geen kost voor de garagist, hij vordert dit bedrag terug van de hoofdzetel.

Waarom wordt er eigenlijk dan vermeld dat de promoties geldig zijn gedurende deze periode als men ze, om het even welk moment volgens u, kan wijzigen?

Mijn principe is als volgt: een promotie geldt gedurende een vaste periode namelijk 1 tot en met 31 januari. Deze worden bij het begin van de maand gegeven en moet bijgevolg ook nog dezelfde zijn op het eind van de maand.

Indien dit merk zou beslissen om halverwege de maand de promotie af te schaffen zou dit ook niet kunnen, dus indien men het omgekeerde doet namelijk een extra promotie geven, vind ik dit ook niet kunnen. Door 12 dagen te vroeg te bestellen loop je 500 euro aan opbrengsten mis, terwijl jij als koper je baseert op de promoties waarvan niet afgeweken kan worden gedurende die bepaalde maand.

Ik was akkoord gegaan indien er bij aanvang van een nieuwe maand een nieuwe promotie zou gelden maar zoals het nu was , kan dit volgens mij niet.

Als tweede punt vind ik het ook verdacht dat het merk waarvan sprake de promotie op de site niet aangepast heeft. Ik ben deze extra overname te weten gekomen via een andere garagist wat uiteindelijk bevestigd is geweest door het merk zelf.
Is het dan niet raar dat deze extraovername niet officieel bekend gemaakt wordt?

Graag jullie reactie hierop!

IrisS

#5 , 11 feb 2008 19:16

Ik snap je frustratie wel en zou wellicht ook aan alle touwtjes trekken om die extra 500 te krijgen. Alleen heb je juridisch geen punt omdat je zelf tekende onder de voorwaarden van dat moment en je dus akkoord verklaarde. Dat je toen niet wist dat er nog een extra promo aankwam, maakt niet uit.

Een handelaar kan altijd besluiten meer promotie te geven. Hij hoeft daarom echter die promotie niet op reeds lopende contracten toe te passen.

Terug naar “Archief”